Boj o talenty se stupňuje a hlad po schopných mladých lidech sílí. Většina firem si už uvědomila, že chce-li získat do svých řad například dobré IT specialisty nebo kreativce, nestačí jen podat si inzerát a čekat. Firmy proto začínají lovit pomocí sociálních sítí, které jsou v současnosti jedním z nejužitečnějších prostředků k náboru. Existuje pár triků, jak nábor přes sociální sítě udělat dobře.

Sociální sítě nejsou jen fotky

1. Odlište se pomocí originálního videa
Až 60 procent lidí upřednostňuje sledování videa před čtením textu. Na uživatele se denně valí mnoho obsahu a je potřeba se odlišit i formátem − místo textu použít video, jež může mít při hledání zaměstnanců různé podoby. Je možné jednotlivým kandidátům poslat personifikované video nabízející pracovní pozici, ale i videopopis pracovní pozice, kariérní video, živé video z akce nebo prohlídku společnosti ve virtuální realitě.

2. Personifikujte prvotní kontakt
Například IT specialisté dostávají i několik pracovních oslovení denně. Pokud chcete prorazit, musí se vaše zpráva odlišovat. "Vyhledejte si uživatele napříč dalšími sociálními sítěmi a stránkami a nastudujte si o něm co nejvíce informací. K tomu vám může pomoct například Google vyhledávání, Google vyhledávání přes obrázky nebo pluginy Prophet či 360SocialMe," říká Josef Kadlec.

3. Sociální sítě nejsou jen obrázky a videa
Facebook loni přišel s novými formáty jako Facebook Canvas, který kombinuje obrázky, panoramatické fotky, videa a hudbu a velmi rychle se načítá. S Facebook Instant Articles se dají zobrazovat rychle a interaktivně články a Facebook Carousel prezentuje v jedné reklamě až deset obrázků a odkazů, jež uživatele přesměrují do konkrétních částí vašeho webu.

4. Přispívejte raději méně často, ale pravidelně
Zatímco na Twitter nebo Instagram Stories můžete klidně poslat i 10−20 příspěvků denně, na LinkedIn nebo Facebook pošlete 1−2 příspěvky denně. "Není ale nic horšího než na delší dobu vynechat. Podle pracovní kapacity si zvolte frekvenci, kterou jste schopni zajistit, a případně používejte nástroje jako Buffer, Hootsuite nebo Postcron, kterými si můžete příspěvky plánovat dopředu," doporučuje Kadlec.

5. Zaměřte se na relevantní sociální sítě
Nabíráte svářeče? Pak vás bude zajímat především Facebook. Nabíráte programátory? Pak to bude minimálně LinkedIn, Twitter a Facebook. Nabíráte grafiky a UX/UI specialisty? Pak se kromě toho zaměříte i na Dribbble, Behance, Pinterest a Instagram. Zajímají vás kandidáti z Německa? Pak zavítáte na XING.

6. Budujte firemní tvář vůči potenciálním zaměstnancům
Jasně si definujte, co vás na trhu odlišuje jako zaměstnavatele, a zařaďte to do denní komunikace na sociálních sítích. "Ke kampani pozic přidáváme obrázky a odkazy tak, aby byla i vizuálně atraktivní a uchazeči měli chuť pozici prozkoumat. Výhodou sociální sítě je budování vztahu s uživateli. Informujete, co se u vás děje, a můžete sdílet články a informace," říká Kateřina Ullmannová, personalistka z Albert ČR.

7. Zapojte do náboru vaše zaměstnance i manažery
Obraz společnosti na sociálních sítích netvoří jen firemní profil, ale především osobní profily jednotlivých zaměstnanců. Pokud k vám jde člověk na pohovor, buďte si jisti, že si vás konkrétně vygoogluje. Proto je třeba dobře vést i profily nepersonalistů a vedoucích pracovníků. Začněte tím, že tito zaměstnanci budou mít v LinkedIn profilech unifikovanou fotografii, hlavní banner a vyšší počet spojení.

8. Nedělejte ze svých sociálních profilů pracovní nástěnky
Většina vašich příspěvků na sociálních sítích by měla být "neprodejná" − tedy že po uchazeči nic nechcete. Ani to, aby se hlásil na nějakou určitou pozici. Promujte život ve vaší společnosti, úspěchy firmy, odborné příspěvky a podobně. "Ideální je pravidlo 4 : 1 − než zveřejníte příspěvek na konkrétní pracovní pozici, měly by mu předcházet čtyři příspěvky s přidanou hodnotou pro uživatele," říká Kadlec.

9. Nebojte se potenciální zaměstnance oslovit přímo
Až tři čtvrtiny uchazečů na pracovním trhu jsou takzvaně pasivní, tedy práci aktivně nehledají. Proto mohou být k různým formám pracovní inzerce imunní. Nejvhodnějším sociál­ním médiem pro přímé vyhledávání a oslovování je profesní sociální síť LinkedIn, která vám umožní filtrovat profily podle pozice, společnosti, dovedností, lokality či prostě podle klíčových slov.

10. Jděte za hranice sociálních sítí
Jsou místa a portály, jež se pohybují na hraně sociálních sítí, ale vysněné kandidáty tam můžeme najít. Takovým místem může být YouTube, About.me, GitHub, Bitbucket, Stack Overflow, Slideshare.net nebo životopisy, které kandidát umístí třeba na školní síť. "Kromě sociálních sítí využíváme i klasické inzeráty, oficiální weby, rozhlas, rádio a další on-line i off-line média," podotýká personalistka společnosti Crocodille Anna Křivská.

 

Facebook chystá novou pomůcku

Nejběžnější je poslat na sociální síť příspěvek koncipovaný jako pracovní inzerát. Neměl by však vypadat jen jako prvoplánová reklama na práci ve firmě.

"Musí něčím zaujmout, ať už vtipem, nebo tím, že ukazuje budoucí kolegy, práci, pohled do zákulisí firmy a podobně," upozorňuje Matěj Matolín, headhunter a specialista na nábor v on-line světě.

Sám o sobě bude mít takový příspěvek dost malý dosah, a proto je potřeba jej podpořit ještě další reklamou. "Nejefektivnější formát je video. Ideální, ale velmi těžké je udělat virální příspěvek, jako například takzvaný drone recruitment od Kiwi.com, který viděly desítky tisíc lidí," doporučuje Matolín.

Brněnská technologická společnost Kiwi.com na konci letošního roku sháněla do svých řad nové IT odborníky a vývojáře, a tak před okna kanceláří konkurence vyslala drony s transparenty hlásajícími: Smart People Wanted, tedy hledáme chytré lidi. Video s překvapenými lidmi na ulicích a v kancelářích se stalo na sociálních sítích virálem, na Facebooku si jej zobrazilo 87 tisíc lidí.

Koneckonců i Facebook už v USA spustil novou službu: pracovní inzeráty. Propojuje uchazeče o práci s náborovými specialisty z firem. V nejbližší době služba Facebook Jobs začne fungovat i v Česku.

"Obrovskou výhodou Facebooku je velmi přesné cílení podle zájmů nebo demografie uživatelů," podotýká Matolín.

Nábor na Twitteru a YouTube

Klasickou sociální sítí k náboru je LinkedIn, kde je možné umístit reklamu a pracovní pozice se zobrazuje potenciálním uchazečům. Další možností je zveřejňovat inzeráty jako příspěvky na timelinu. Nejrozšířenější je vyhledávat konkrétní lidi, kteří splňují zadaná kritéria, a ty pak přímo kontaktovat.

"Je ale možné si zřídit firemní twitterový účet, zajímavým, nereklamním obsahem si vytvářet komunitu fanoušků a čas od času zveřejnit náborový příspěvek," upozorňuje Matolín.

"Sofistikovanější možností je stáhnout si seznam fanoušků na Twitteru, vyfiltrovat si ty, kteří splňují požadovaný profil, a ty pak oslovit napřímo, například e-mailem nebo zprávou," popisuje Matolín.

Stejně se dá využívat Instagram, ale například i YouTube. Dále existují profesní sociální sítě, jež sdružují komunitu s určitým zájmem, například Behance pro designéry nebo Stack Overflow pro programátory.

"Na Instagramu se dá využít aplikace Instagram Stories, která umožňuje chytlavě vyprávět příběhy o vaší společnosti," radí Hugo Crispim z firmy Socialbakers, jež se zabývá marketingem na sociálních sítích.

"Nepublikujte jen oznámení o otevření pozice. To přenechte placeným inzerátům. Zveřejňujte příběhy z vaší firmy, s nimiž se uchazeči mohou ztotožnit. Ukažte realitu vaší společnosti, ale nezapomeňte ji trochu přikrášlit," podtrhuje Crispim.

Vtipná kampaň nestojí skoro nic

Například obchodník s elektronikou Alza.cz s oblibou využívá k náboru Facebook. "V první řadě využíváme náš firemní Facebook (We are Alza) a LinkedIn (Alza.cz), kde sdílíme nejen posty pro jednotlivé pozice na míru, ale zveřejňujeme i obsah přibližující potenciálním uchazečům naše startupové prostředí. Zároveň testujeme i další sociální sítě, jako například Instagram, Snapchat nebo Twitter," upřesňuje Iveta Volfová, personální ředitelka Alza.cz.

Jejich nejúspěšnější kampaň se jmenuje Berelevantbeonline a vznikla v hlavě Petra Beny, ředitele oddělení Sales and Purchasing. Jde v podstatě o hravou formu upoutávky na pracovní pozici odborníka na e-commerce.

"Začalo to texty, ze kterých jsme vytvořili webovou stránku. Poté následovalo vymýšlení deseti příspěvků na LinkedIn a Facebook, které jsme pravidelně postovali. K tomu, aby se kampaň šířila co nejrychleji, jsme ke každému příspěvku vytvořili originální foto a přidali hashtag #berelevantbeonline," popisuje Volfová. Kampaň vyhodnotili jako velice úspěšnou, a přitom do ní neinvestovali žádné náklady kromě času svých zaměstnanců.

"Videa momentálně nejvíce využíváme pro formát videoinzerátů, ve kterých vidíme budoucnost. Všechna jsou dostupná na We are Alza," dodává Volfová. Teď Alza.cz plánuje kampaň, jež bude propojovat on-line kanály (sociální sítě) a off-line kanály (například samolepky v metru).

Sociální sítě místo klasických inzerátů využívá i kosmetický gigant L'Oréal. "Nejčastěji k náboru na sociálních sítích využíváme LinkedIn a kombinaci přímého oslovení s vystavením takzvaných job slotů, jež tato sociální platforma nabízí," říká Romana Martincová, náborová specialistka L'Oréalu.

V současné době se jim nejvíce osvědčily kampaně se stručným, ale chytlavým textem, doplněným fotkami či videi. "Multimediální obsah je ideální v personifikované podobě, protože přináší do kampaně určitý lidský princip, lépe přiláká uchazečovu pozornost a snadněji probudí i případnou motivaci. U Facebooku šíříme kampaně i přes konkrétní skupiny, u Instagramu zvyšujeme dosah přes použití správných hashtagů," prozrazuje Martincová.