Do Česka přišel McDonald's přes Vídeň. Právě v rakouské metropoli měla firma začátkem 90. let svou centrálu a tam oslovila tehdejšího československého obchodního radu v zemi Petra Matějčka. "Pomáhal jsem jim s registrací společnosti, vytipováním vhodné lokality pro první provozovnu, zajišťoval schůzky s úřady i politiky," vzpomíná Matějček. Pro tehdejší vládu a pražský magistrát bylo podle něj politicky výhodné být takzvaně při tom.

Od otevření první restaurace McDonald's v tehdejším Československu v pražské Vodičkově ulici, uplynulo právě dnes rovných 25 let. "Na otevření tenkrát přišlo snad tisíc lidí," vzpomínal v dřívějším rozhovoru pro HN Karel Suk. Původně zaměstnanec amerického fastfoodu se v roce 1995 stal prvním českým franšízantem a než odešel do penze, provozoval kromě Vodičkovy ještě několik dalších poboček.

Zatímco v počátcích "osidlování" České republiky otevíral McDonald's nové pobočky nejdřív ve vlastní režii, nyní je trend opačný. Celosvětově i v Česku se společnost snaží převést provoz restaurací na své partnery. Ještě v roce 2014 byl v tuzemsku poměr franšízy versus interně provozované restaurace zhruba 60 : 40, aktuálně tvoří franšízy 82 procent. Z celkových 95 provozoven je jich 78. Blíží se to průměru celosvětové sítě, který činí 85 procent. Tento údaj může sloužit i jako jakýsi signál, že český trh po všech stránkách dospěl. "Věříme, že franšízanti se o svůj vlastní byznys postarají lépe než my z centrály," je přesvědčen ředitel McDonald's pro Českou republiku Tomasz Rogacz.

Franšízanti platí firmě licenci a pod její značkou provozují restaurace sami jako podnikatelé. Například Michal Mládek má pět restaurací v jižních Čechách a dvě v Praze. Také on − stejně jako Karel Suk − byl dříve zaměstnán v prvních restauracích značky v Praze. Z vlastní zkušenosti proto může dobře porovnat, jak se řetězec postupem času vyvíjel a jak se měnil i přístup jeho zákazníků.

ODKUD MÁ ČESKÝ MCDONALD’S SVÉ SUROVINY

"Na počátku měl McDonald's punc něčeho západního, kvalitního. Dnes už lidé tyto věci berou jako samozřejmost," říká Mládek. Také jídelní lístek v McDonald's byl dřív poměrně strohý, jednoduchý. S tím, jak chtěla firma růst a oslovovat nejen fandy hamburgerů, ale i další zákazníky, rozšiřovala postupně nabídku o nová jídla i formáty. "Když jsme do nabídky zaváděli například snídaně nebo koncept McCafé, měl jsem velké obavy, jak na to budou zákazníci reagovat. Ale zafungovalo to," dodává Mládek.

120 poboček zatím ve hvězdách

Podobně jako on se snaží pod sebe stahovat větší počet franšíz i další podnikatelé. Celkem se jich o tuzemské provozovny dělí téměř dvě desítky a úzce mezi sebou spolupracují. Tři franšízanti, které si ostatní zvolili, jednají jménem provozovatelů s vedením českého McDonald's, podílejí se na rozhodování i na dlouhodobějších strategiích. Ředitel Tomasz Rogacz si kupříkladu v roce 2014 předsevzal, že do roku 2020 by v Česku mělo být minimálně 120 poboček s písmenem M ve znaku. Tuto ambici se však zatím příliš nedaří naplnit.

McDonald's je přesto v Česku stále lídrem fastfoodového trhu. KFC zde řídí 68 restaurací, Burger King 13. Podle čerstvého průzkumu agentury Nielsen Admosphere pak mezi řetězci rychlého občerstvení McDonald's jako hlavní reprezentant napadne nejvíc lidí, konkrétně 85 procent.

NĚKTERÉ MILNÍKY MCDONALD’S V ČR

Loni firma v Česku utržila rekordní 4,6 miliardy korun. Její vedení odvozuje meziroční nárůst obratu o zhruba čtyři procenta zejména z vylepšené snídaňové nabídky. Hlavně ve větších městech totiž Češi stále častěji snídají mimo domov a fastfoody jim zjevně vyhovují. Zda byl loňský rok rekordní, i pokud jde o zisk, je otázkou − firma jej u jednotlivých zemí neuvádí.

V poslední dekádě se však tempo růstu McDonald's zpomalilo. Na trhu fastfoodových řetězců a v pohostinství vůbec houstne konkurence. Hamburgery, historicky hlavní lákadlo firmy, se navíc pořád častěji objevují na jídelních lístcích všech typů restaurací. Češi zároveň začínají preferovat zdravou výživu. A společnosti McDonald's se pořád nedaří přesvědčit je o tom, že je v tomto slova smyslu zdravou značkou. Navzdory tomu, že už v roce 2008 začala publikovat kalorické tabulky jednotlivých položek menu.

Kromě složení jídla začíná moderní českou společností hýbat ještě další trend: zjišťování původu surovin. Posledních několik let se proto firma snaží, aby třeba maso, z něhož se vyrábějí hamburgery, bylo české. A dává o tom vědět.

V komunikaci se zákazníky je česká pobočka jedna z nejaktivnějších na světě. Na provozovnách se konají dny otevřených dveří, firma vytvořila několik internetových portálů, například Na rovinu či McDonald's 360. Pracuje s textem, obrázky i videonahrávkami. Prostřednictvím webů se snaží upozorňovat na různé zajímavosti a detaily a také odpovídat na otázky zákazníků. "Měsíčně nám přichází několik desítek dotazů," upřesňuje mluvčí českého McDonald's Zuzana Svobodová.

"S podobnými projekty přišli v Kanadě, následovala Velká Británie. Na kontinentu jsme před třemi čtyřmi lety byli první, kdo začal tuto praxi systematicky rozvíjet. Už nás příliš nebavilo odpovídat pořád dokola na stejné dotazy a výtky. Že hranolky jsou jistě z prášku, hamburgery nejsou z masa a podobně," dodává manažer kvality značky Vít Grec, který působí v McDonald's od jeho tuzemských začátků.

Česká šunka nebo vejce

S trochu nadsázky se dá říct, že McDonald's se s příchodem do Česka vrátil ke kořenům. Ray Kroc, zakladatel moderní podoby firmy, který z venkovského bistra bratrů McDonaldových vybudoval dnes nejikoničtější fastfoodový řetězec světa, byl synem českého emigranta. V obci Stupno má Ray Kroc už od roku 2002 pamětní desku.

V současnosti společnost v České republice přímo zaměstnává pět tisíc lidí. A zásluhou toho, že začala preferovat lokální suroviny, přibývá i jejích českých dodavatelů. Například hovězí maso u některých druhů hamburgerů pochází od místních farmářů, byť se jeho zpracování finalizuje v Polsku. Vejce dodává pražská firma Schubert Partner, část sýrů mlékárna Savencia z Přibyslavi, šunku pražská značka Le & Co. Cereálie jsou z Emca, croissanty z kladenské La Lorraine a našly by se i další suroviny.

Jak cestuje hovězí pro hamburgery McDonald's. Z Česka do Polska a zpět
Jak_cestuje_hovezi_pro_hamburgery_McDonald_s._Z_Ceska_do_Polska_a_zpet.jpg