Z pardubického letiště, ze kterého kvůli úbytku ruské klientely zmizelo od roku 2013 více než 150 tisíc cestujících, bude od října třikrát týdně létat nízkonákladová společnost Ryanair na londýnské letiště Stansted. Aerolinky, jež start nové linky podmínily příspěvkem více než osm milionů korun od provozovatele letiště, firmy East Bohemian Airport (EBA), už začaly prodávat letenky. Jednosměrný let z Pardubic do Londýna nabízí za 679 korun.

"Nová linka Pardubice − London Stansted začne létat podle plánu a letenky na ni jsou už nyní v prodeji. Cena za zpáteční se pohybuje od 1400 korun," uvedl ředitel obchodu a marketingu pro střední a východní Evropu Denis Barabas. Manažer Ryanairu tak reagoval na jednání majitelů společnosti EBA, kterými jsou město Pardubice a Pardubický kraj. Politici se na něm sice shodli, že z veřejných rozpočtů linku dotovat nebudou, povolili však managementu letiště linku podpořit z vlastních peněz.

O podobě podpory Ryanairu sice definitivně rozhodne až zasedání představenstva společnosti, které se odehraje nejpozději do konce měsíce, vše ale nasvědčuje tomu, že peníze najde. "Předpokládám, že představenstvo bude rozhodnutí rad respektovat, ale na rozdíl od společnosti Ryanair musíme čekat na jeho formální souhlas," uvedla ředitelka EBA Hana Šmejkalová. Představenstvo se také musí rozhodnout, zda 8,3 milionu korun, jež firma požaduje, vezme z rezerv z minulých let, nebo firmě odpustí letištní poplatky v rámci pobídkového programu pro nové linky schváleného Evropskou komisí. Jako protihodnotu slibuje letecká společnost kromě zvýšení počtu cestujících i marketingovou podporu města a kraje.

"Můj hlas ten projekt má, je velmi pravděpodobné, že ho schválíme, jde jen o to, odkud ty peníze vzít," uvedl předseda představenstva EBA Pavel Svoboda. S potížemi se potýkají i ostatní česká civilní letiště v Ostravě, Brně a Karlových Varech. Dotování jinak ztrátových linek samosprávami je na nich časté. Například Moravskoslezský kraj bude v příštích pěti letech dotovat ztráty linky společnosti Travel Service spojující Ostravu s arabskou Dubají.

Na jeden let ze 156 ročně by pak připadala dotace více než 50 tisíc korun. Na jednoho pasažéra, Ryanair má letouny se 198 místy, 268 korun.

Pardubické civilní letiště by bez letů Ryanairu zůstalo v hluboké krizi. Zatímco v roce 2013 ho díky pravidelným linkám do Moskvy a Petrohradu využívalo 180 tisíc cestujících, v roce 2016 už to bylo jen 31 tisíc lidí, předloni 58 tisíc. Společnost, která lety do Ruska provozovala, nejdříve provoz kvůli razantnímu úbytku klientely omezila a nakonec zkrachovala. Až minulý týden se letišti podařilo, zatím alespoň jednou týdně, v neděli, obnovit linku s Petrohradem. Přitom před pár lety měla společnost velké plány a ambice stát se po Ruzyni dalším terminálem pro Prahu. Vzniklo dokonce rozhodnutí vybudovat nový odbavovací terminál za více než čtvrt miliardy korun. Ten by měl začít sloužit letos na podzim.