Kopřivnická Tatra spolu s dalšími pěti českými firmami věří v expanzi na indickém trhu. Pod hlavičkou Asociace malých a středních podniků (AMSP), vládní agentury CzechTrade a české ambasády proto v druhé nejlidnatější zemi světa spouštějí podnikatelské centrum. Jeho sídlem se stalo jihoindické město Bangalore, kde šestice českých podniků právě otevřela společné kanceláře. Byznysový inkubátor bude za pomoci tamního partnera − firmy Pushpak − v zemi poskytovat právní a obchodní služby. Ty mají usnadnit vstup dalších tuzemských společností na miliardový indický trh.

"Naším cílem je během krátké doby v Indii vybudovat první český byznysový park, který poskytne zázemí mnohem více českým podnikům než nyní," říká šéf AMSP Karel Havlíček. Jeho asociace do centra vedle Tatry nalákala také výrobce autodílů Brano Group, zdravotnickou firmu Beznoska nebo slavkovského výrobce montovaných hal Liko-S.

Ten v Indii působí už čtyři roky a vyrábí tu kovové příčky do kanceláří tamních poboček Hondy nebo Toyoty. "O výrobu se zatím stará náš indický partner. V zemi ovšem plánujeme otevřít vlastní výrobní závod," vysvětluje šéf firmy Libor Musil. Oproti Česku na Indii oceňuje hlavně levnější a dostupnější pracovní sílu. "Indičtí dodavatelé navíc stále zápasí s kvalitou výroby pro nadnárodní koncerny. S tím ale české podniky problém nemají a mohou Indy nahradit," míní Musil.

Podobně mluví i Brano Group, které své autodíly dováží do indických továren Škody a Volkswagenu. S vlastní výrobou v zemi je ale severomoravská firma opatrná. "Jednáme o spolupráci s indickou automobilkou Mahindra a uvažujeme též o založení společného výrobního podniku s některou z tamních firem. K tomu ale vede dlouhá cesta. Indie je velmi specifický trh," podotýká obchodní ředitel Brano Group Pavel Táborský, o čemž by mohli dlouze vyprávět v partnerské Škodovce.

ČESKO A INDIE

Mladoboleslavská automobilka v Indii dlouhodobě stagnuje a loni tam prodala jen 13 tisíc vozů. Na srovnatelně velkém čínském trhu to přitom bylo 300 tisíc aut. Před třemi lety Škodu navíc v Indii potrápil i tamní antimonopolní úřad, který jí spolu s Fordem, Volkswagenem a dalšími západními značkami udělil pokutu za omezování nabídky náhradních dílů. Škoda tehdy musela Indům zaplatit 160 milionů korun.

Problémy na indickém trhu dříve měla i automobilka Tatra. Pro výrobce nákladních aut byla země už od konce 80. let jedním z hlavních trhů, na nějž dodal již několik tisíc vozidel. Indická armáda je navíc jedním z největších odběratelů podvozků Tatrovky na světě. V roce 2012 se ale firma ocitla na černé listině kvůli korupci spojené právě s armádními zakázkami a svými tehdejšími indickými majiteli. O tři roky později to ovšem byla znovu Indie, která stála za opětovným oživením automobilky.

Tu mezitím převzali čeští podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera, jejichž Tatra loni na indický trh dodala celkem 334 nákladních vozů, a udělala tak z asijské země své nejdůležitější odbytiště po Česku.

"Nově chceme v Indii uspět také v prodejích civilních nákladních aut, a proto už hledáme spolehlivého místního dealera naší značky," uvádí mluvčí Tatry Andrej Čírtek.

Podobná očekávání má též kladenský výrobce kloubních náhrad, podnik Beznoska, který HN potvrdil, že v příštím roce v asijské zemi otevře své zastoupení.

Loni Češi do Indie vyvezli zboží a služby za 15,2 miliardy korun − nejvíce za poslední dekádu. Do země je vedle miliardového trhu lákala též liberální ekonomická pravidla tamní vlády. Velkým problémem přesto stále zůstává nesmírná korupce. Pod hranicí chudoby navíc žije asi 10 procent z 1,2 miliardy Indů.

Přesto se Indie s loňským téměř osmiprocentním růstem HDP řadí k nejrychleji rostoucím ekonomikám světa.