Před třemi lety Oliver Dlouhý prohlásil, že chce vybudovat největšího on-line prodejce letenek na světě. Mohlo to znít trochu úsměvně, ale po oznámení loňských výsledků jeho společnosti Kiwi.com (dříve SkyPicker) už se to tak nereálné nezdá. Původně internetový start-up vyrostl za rok na čtyřnásobek, když utržil přes osm miliard korun. Jen pro srovnání, čeští konkurenti Asiana a Student Agency ve stejné době dohromady prodali letenky za asi šest miliard.

Dlouhého společnost navíc plánuje v rychlé expanzi pokračovat. "Pokud udržíme podobný růst na klíčových trzích v Severní Americe, Evropě a Asii, za letošní rok bychom mohli dosáhnout obratu okolo jedné miliardy eur," tvrdí zakladatel Dlouhý.

Jak levně létat

Kiwi.com těží z chytrého algoritmu, který umí pracovat s internetovými nabídkami různých, nejčastěji lowcostových aerolinek. Na dané trase obvykle najde nejlevnější kombinaci letů. Logicky se mu tak daří hlavně u zákazníků, kteří plánují cestu mezi městy, jež nespojuje žádná přímá linka a jimž je jedno, s jakou společností poletí.

Oproti největším konkurentům, jejichž portály fungují na podobném principu, navíc Kiwi umí spojovat i lety aerolinií, jež spolu nemají podepsanou partnerskou smlouvu. "Díky tomu jsme unikátní. Zákazník s námi ušetří na některých trasách až 80 procent ceny nabízené na jiných internetových stránkách," shrnul loni v květnu v americké televizi CNBC Oliver Dlouhý.

Podnikateli, který je po vstupu několika investorů včetně Jiřího Hlavenky vlastníkem asi čtvrtinového podílu Kiwi, se navíc daří firmu držet dlouhodobě v plusu. Za loňský rok dosáhl její zisk před zdaněním a odpisy (EBITDA) téměř dvou set milionů korun.

Jedno procento trhu

Co do výše obratu ale Kiwi největší konkurenty stále jen dohání. Globální lídr, americká Expedia, za loňský rok utržila 8,7 miliardy dolarů (v přepočtu přes 220 miliard korun). Z toho sice většina pocházela z rezervací ubytování, pronájmu aut nebo nákupu lodních lístků, i tak ale prodej letenek tvořil okolo 15 procent příjmů Expedie, což odpovídá asi 33 miliardám korun.

Na trhu navíc roste další podobný gigant − skupina Priceline. Provozovatel známého portálu Booking.com se sice dříve zaměřoval hlavně na rezervace hotelových pokojů, penzionů nebo míst v restauracích. V posledních letech ale rychle skupuje i menší internetové prodejce letenek jako Kayak.com či Momondo.

Ročních tržeb v miliardách korun pak dosahuje třeba i britský start-up SkyScanner, který ale funguje čistě jen jako srovnávač cen. Oproti tomu Kiwi.com letenky u dopravců nakupuje a dále přeprodává jako komoditu. Nechává si přitom asi desetiprocentní marži.

ÚSPĚŠNÝ START-UP

"Nemáme přesná čísla, ale náš odhad je, že si v současnosti ukrajujeme okolo jednoho procenta ze všech peněz, jež se protočí v internetovém prodeji cestovních služeb. Náš cíl pro nejbližší roky je navýšit tenhle podíl na desetinásobek a stát se světovou trojkou," popisuje mluvčí Kiwi.com Michal Majnuš.

Nové služby, potom burza

Proto také internetová firma plánuje paletu služeb po vzoru amerických konkurentů rozšířit. Nejpozději na začátku příštího roku spustí vlastní systém pro rezervaci levného ubytování. Do tří let pak chce přidat i možnost kombinovat leteckou a automobilovou dopravu. Zákazník by díky tomu mohl například přiletět na londýnské letiště Luton, tam nasednout do předem objednaného taxíku, přejet na padesát kilometrů vzdálené Heathrow a dál pokračovat letadlem. Všechny jízdenky a letenky by si přitom koupil v jednom balíčku.

Kvůli rychlé expanzi nabírá Kiwi.com po stovkách nové zaměstnance − hlavně vývojáře a telefonní operátory pro zákaznický servis. Na začátku letošního roku už jich firma měla téměř tisíc. Z toho 150 v pobočkách v Kyjevu, na Fidži a v Jihoafrické republice.

Nepřestávající růst a na poměry internetového start-upu i vysoký zisk zároveň stojí za odkladem vstupu na burzu, protože firma nutně nepotřebuje nový kapitál. Původně chtěl Dlouhý upsat akcie Kiwi.com už letos. Teď mluví nejdříve o roce 2020.