Před třemi lety Oliver Dlouhý prohlásil, že chce vybudovat největšího on-line prodejce letenek na světě. Mohlo to znít trochu úsměvně, ale po oznámení loňských výsledků jeho společnosti Kiwi.com (dříve SkyPicker) už se to tak nereálné nezdá. Původně internetový start-up vyrostl za rok na čtyřnásobek, když utržil přes osm miliard korun. Jen pro srovnání, čeští konkurenti Asiana a Student Agency ve stejné době dohromady prodali letenky za asi šest miliard.

Dlouhého společnost navíc plánuje v rychlé expanzi pokračovat. "Pokud udržíme podobný růst na klíčových trzích v Severní Americe, Evropě a Asii, za letošní rok bychom mohli dosáhnout obratu okolo jedné miliardy eur," tvrdí zakladatel Dlouhý.

Jak levně létat

Kiwi.com těží z chytrého algoritmu, který umí pracovat s internetovými nabídkami různých, nejčastěji lowcostových aerolinek. Na dané trase obvykle najde nejlevnější kombinaci letů. Logicky se mu tak daří hlavně u zákazníků, kteří plánují cestu mezi městy, jež nespojuje žádná přímá linka a jimž je jedno, s jakou společností poletí.

Oproti největším konkurentům, jejichž portály fungují na podobném principu, navíc Kiwi umí spojovat i lety aerolinií, jež spolu nemají podepsanou partnerskou smlouvu. "Díky tomu jsme unikátní. Zákazník s námi ušetří na některých trasách až 80 procent ceny nabízené na jiných internetových stránkách," shrnul loni v květnu v americké televizi CNBC Oliver Dlouhý.