Naše show není pouze o dobrém technickém zázemí a kvalitní prezentaci. V módě jde o zážitek, o emoce a především: nikdy nesmí být nudná, říká Václav Dejčmar, který věří, že díky Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku metropole pravidelně ožívá novými vibracemi.

Jak jste se vůbec dostal k pořádání pražského týdne módy?

Přibližně před šesti lety jsem dostal nabídku převzít modelingovou agenturu Czechoslovak Models. Její součástí byla také akce, která se jmenovala Prague Fashion Weekend, protože trvala právě jen dva dny víkendového volna. Přišlo mi, že jde o zajímavou možnost, jak obrátit pozornost Pražanů směrem k módě a designu. Fashion weeky patří k tvářím velkých měst stejně jako galerie či muzea − dotvářejí kulturní celistvost daných metropolí. A ve zkratce představují sledovanou společenskou událost, bláznivou, trochu snovou a trochu komerční trampolínu, od které se zajímaví a kreativní lidé mohou odrazit.

Co bylo na organizaci nejsložitější?

Na začátku asi vzbudit důvěru profesionální komunity, která v této zemi už zažila mnohé a v minulosti se setkala s akcemi, jež neodpovídaly standardu, který tito lidé znají ze zahraničí. Je pochopitelné, že pokud se někdo celý život zabývá estetikou, módou a designem, hodně cestuje a vnímá světové trendy, pak máte před sebou nesmírně náročného a kritického diváka. Další komplikace vznikla se samotnými návrháři. V Česku sice máme spoustu výrazných talentů, ale některé z nich nebylo vůbec jednoduché přesvědčit, aby ročně připravily hned dvě autorské kolekce, jak je zvykem v zahraničí. V neposlední řadě bylo nezbytné najít správný kreativní tým. Naštěstí jsem nakonec narazil na Lukáše Loskota, který přišel s velmi silnou a inovativní vizí, jak už rozjetou akci nově uchopit. Porozuměli jsme si hned. Od té doby se soustředíme na šest klíčových slov: design, estetika, avantgarda, sny, zážitek a odvaha.

Pod vedením Lukáše Loskota vstoupíte pozítří do již šesté sezony.

Ano, naše cesta byla pomalá, poměrně klikatá, ale nakonec se do celého konceptu podařilo vtělit všechny společné představy. Nutno podotknout, že hlavním obsahem je sice aktuální česká autorská móda, ale zdaleka nám nejde jen o přehlídky. Fashion week tvoří především lidé, kteří ho navštěvují, a nadšenci na stejné vlně, kteří kolem něho budují další program. Od minulého roku se v rámci doprovodné "shopping night" zapojila i většina značkových obchodů z Pařížské ulice. Chceme, aby město během celých sedmi dnů žilo designem a módou. Pro udržení zájmu veřejnosti a novinářů se snažíme hlavní akci pokaždé pořádat někde jinde. Návštěvníci s námi mají možnost poznat interiéry známých budov ze zcela nových úhlů.

Původně se český týden módy konal ve velkém bílém stanu, podobně jako například v Berlíně.

Z technického a produkčního hlediska byl stan ideálním řešením. Záhy se ovšem ukázalo, že to zdaleka nestačí. Móda není pouze o dobrém technickém zázemí a kvalitní prezentaci. V módě jde o zážitek, o emoce a především: nikdy nesmí být nudná. I proto se snažíme pro každý ročník objevit nový prostor.

Když jsme se před pár lety viděli poprvé, říkal jste, že chcete změnit to, jak široká veřejnost vnímá módu a estetiku. Daří se vám to?

Myslím si, že nejlepší odpovědí na tuto otázku jsou samotní návštěvníci pražského týdne módy. Stačí se krátce před začátkem přehlídky zajít podívat na místo konání a uvidíte, jak se věci změnily. Během fashion weeku potkáte davy lidí, kteří rozhodně nevypadají jako typičtí Pražané. Roste zde komunita, jež módou žije, ráda experimentuje a ulice hlavního města jsou díky ní mnohem barevnější.

Je to pro vás i jakási osobní satisfakce?

 Určitě ano. Původně jsem se pořádání týdne módy v Praze trochu bál. Tušil jsem, že dělat v Česku módní osvětu nebude zrovna jednoduché. Koneckonců se tvrdí, že žijeme v zemi s největším množstvím obchodů s outdoorovým oblečením na počet obyvatel. Pragmatická pohodlnost je pro mnohé stále ještě tím nejpodstatnějším faktorem. Něco takového není zrovna ideálně nastavená startovní linie. Nálada ve společnosti se však pozvolna mění a to je, myslím si, skvělá zpráva. Ve finále se ukazuje, že když něco děláte dobře, poctivě a urputně, své fanoušky si váš počin nakonec najde.

Když jsme se spolu bavili naposledy, doufal jste, že se pražský týden módy dočká stejného osudu jako vaše Centrum současného umění Dox, které dnes podporuje řada firem…

Dox je svým způsobem hezký příklad, jak o věcech přemýšlím. Žijeme sice v malé zemi, ale jaký má smysl dělat věci pouze lokálně? Když už se do něčeho pustíte, tak ideálně s přesvědčením, že váš počin může mít mezinárodní přesah. Že se přes energii, kterou vytváříte, propojíte se zbytkem světa a země tak ožije novými vibracemi. Fashion week v Praze logicky nelze srovnávat s obrovskými veletrhy módy v Miláně nebo v Paříži. To ovšem neznamená, že se z něj nemůže pro mezinárodní kreativní komunitu stát oblíbená událost plná zajímavých experimentů a nečekaných setkání. Dox a fashion week jsou jako projekty složitě porovnatelné, ale v jednom jsou stejné: rozhodně nemají pouze provinční ambice.

Roste tedy zájem firem o spolupráci s pražským týdnem módy?

Na začátku jsme stáli před rozhodnutím, jakým směrem se vydat. Zda chceme dělat mainstreamovou akci pro dav a do programu zařadit i přehlídky nejrůznějších butiků z nákupních center, nebo zůstaneme sví a trochu avantgardní, přestože z komerčního hlediska půjdeme po výrazně složitější cestě. Nakonec jsme se rozhodli pro druhou variantu. Rozhodně si však nechci stěžovat. Čím dál víc firem začíná chápat, že náš event je netypický, ale přitahuje velmi zajímavou skupinu lidí. Náročné zákazníky, lidi z byznysu i kreativce, kteří sami udávají trendy anebo je časem udávat budou. MBPFW dnes představuje výraznou společenskou událost, kde lze takové lidi oslovit.

Nelitujete tedy toho, že jste se rozhodli odvrátit se od mainstreamu?

Pro nás je důležitý kvalitní původní obsah a skutečnost, že jsme srozumitelní pro lidi, kteří nám fandí. Dnes se všichni snaží najít unikátní identitu, autenticitu, svůj vlastní výraz − a to jsou věci, které vyžadují odvahu. Vydáte-li se mainstreamovou cestou, tak se vám rozhodnutí možná krátkodobě vyplatí, ale nic neobjevíte ani nezměníte.

Rozpočet jednoho týdne módy původně činil deset milionů korun. Kolik je dnes?

Více neznamená vždy lépe. V mnoha případech je to přesně naopak. Natoužíme po opulenci, hledáme invenci. Jinými slovy to znamená, že dnes dokážeme za velmi podobné peníze uspořádat ročně fashion weeky dva. Sice už nepostavíme obrovský bílý stan, jako jsme to kdysi udělali na Hradčanském náměstí, ale ukázalo se, že zpráva, kterou chceme vypustit do světa, je nakonec mnohem srozumitelnější.

Stále věříte, že se z vašeho fashion weeku stane soběstačná akce?

Věřím, že ano. Především ale naši snahu vnímám tak, že jsme vytvořili kreativní platformu, kterou město, ve kterém bydlím, potřebovalo. Dnes k nám jezdí pravidelně novináři z celého světa a o Praze v kontextu týdne módy s chutí píší. O Česku se díky této akci navíc mluví v ryze pozitivních souvislostech. Chytřejší značky už to začínají vnímat. Například síť obchodních domů Van Graaf od minulé sezony sponzoruje v rámci MBPFW soutěž mladých návrhářů.

Říkáte, že chcete dělat něco pro Prahu. V této souvislosti by mě zajímalo, co dělá Praha pro vás?

Já hodně cestuji, a mám proto určitou představu o tom, jak by asi moderní město o velikosti Prahy mohlo vypadat. Často mě netěší určitá provinčnost, kterou cítím z mnoha stran. Ale lepší se to a týden módy je naším příspěvkem, jak se podobnému osudu bránit. Mám pocit, že naše akce byla pro město zprvu neuchopitelná. Tento rok jsme ale byli přijati velmi vstřícně. Máme záštitu od primátorky a doufáme, že se spolupráce bude rozvíjet. Koneckonců, Praha hraje v našem logu i názvu poměrně významnou roli.

Jedním z vašich cílů bylo nastartovat český módní průmysl.

 V naší zemi máme neuvěřitelné množství šikovných návrhářů, umělců a kreativních lidí. Až na čestné výjimky ale mají skoro všichni problém s reálným podnikáním − jednoduše nevědí, jak dělat byznys, nikdo je ke komerčnímu uvažování nevychoval ani nevedl. Proto jsou dnes nedílnou součástí fashion weeku pravidelné konference, které cílí právě na témata jako e-commerce, PR, marketing, autorské právo a podobně. Že značka z našeho regionu ve světě prorazit může, dokládá příběh slovenské firmy Nehera, která dnes ve světě slaví velké úspěchy. Letos se poprvé předvede i pražskému publiku. Věřím, že s naší pomocí a sítí kontaktů, kterou neustále rozvíjíme, mohou podobných met dosáhnout i další návrháři. Důležité je i napojení na desítky ostatních světových fashion weeků, které rovněž zaštiťuje Mercedes-Benz, náš hlavní sponzor, jehož logo máme v názvu.

Osobně si myslím, že účast na pražském fashion weeku velmi pomohla také značce Pietro Filipi, kterou lidé začali najednou vnímat v úplně novém kontextu.

To je hezký příklad toho, o co se v rámci naší platformy snažíme. Fashion week chce návštěvníkům mimo jiné odprezentovat zažité věci z nového úhlu. Proto někdy nutíme i značky samotné, aby se na sebe podívaly novýma očima a své přehlídky připravily tak, aby dostály nastaveným parametrům, jež pro ně mohou být z počátku nezvyklé. Letos této výzvě bude čelit známý český výrobce pánského oblečení, firma Blažek. Uvidíme, jak si s tím poradí.

Na co z pěti sezon pražského týdne módy nejraději vzpomínáte?

Těch zážitků je spousta. Pokud jde o lokaci, tak je to určitě právnická fakulta − krásná stavba od Jana Kotěry. Ve zcela přestavěném vnitřku budovy se odehrál první fashion week pod vedením nového ředitele a z produkčního hlediska se tenkrát jednalo o hodně ambiciózní počin. Co mě však opravdu překvapuje a samozřejmě také velmi těší, je skutečnost, že se na fashion weeku za pět sezon neobjevila podle mého soudu žádná vyloženě nezdařená kolekce. Je vidět, že práce všechny zúčastněné baví. A proto se nikdo nechce smířit s tím, že by se věci dělaly na úrovni českého průměru, s nímž si mnozí návrháři dříve vystačili. Všichni se snaží, aby ani novinář z Milána, Londýna či New Yorku nezapochyboval o tom, že se ocitl na dobrém eventu. Říká se, že když chceš, aby někdo mířil vysoko, tak mu musíš nejprve nabídnout něco velkého, o čem by mohl přemýšlet. Náš fashion week se o něco takového snaží.

Další edice MBPFW začíná za pár dní. Na co se nejvíc těšíte?

Určitě stojí za zmínku, že se nám do Prahy podařilo společně s vaším magazínem přivézt kolekci milánského návrháře Franceska Scognamiglia, který obléká hvězdy první velikosti od Madonny po Lady Gaga. Bude se jednat o vůbec první aktuální přehlídku vysoké krejčoviny v Praze a za to jsme nesmírně rádi. Scognamiglio svou kolekci představí 18. března během benefičního večera pro Nadaci Terezy Maxové dětem, což je krásný počin, který také s velkou radostí podporujeme. A máme připravenou dlouhou řadu dalších zajímavých věcí a novinek. Jednou z našich zásad ale je, že neusilujeme o kvantitu. Jinými slovy nechceme mít něco pro každého a ukázat všem všechno. Účast na pražském týdnu módy by měla být považována za prestižní. Jak z hlediska návrhářů, tak z hlediska návštěvníků.

V naší zemi máme neuvěřitelné množství šikovných návrhářů. Až na čestné výjimky ale mají skoro všichni problém s reálným podnikáním.