Renomovaní výrobci obrouček se v úzké součinnosti s technologickými firmami usilovně snaží dostat na trh s nositelnou elektronikou novou "hračku" − chytré brýle. Ty umožňují přenášet na smartphone či tablet to, co jejich uživatel právě vidí, a opačně zase přijímat informace o objektu, jenž se právě nachází v zorném poli.

Přízeň zákazníků se jako první v roce 2012 pokusil získat americký Google. Ale v lednu 2015 přestal svůj model "Glass" kvůli nezájmu prodávat.

Trh s chytrými brýlemi po nezdaru Googlu na určitou dobu usnul, ale nyní začal růst rychlým tempem. Podle serveru Psmmarketresearch.com to umožňují dokonalejší senzory a postupující miniaturizace. Nové modely už nemají "humpolácké kamery" a jejich displej je za denního světla lépe viditelný. Prodloužila se i často kritizovaná výdrž baterie.

1,8 mld. USD

by mohl za pět let dosáhnout prodej chytrých brýlí ve světě oproti 6,3 milionu loni, uvádí firma IDTechEx.

Výzkumná firma IDTechEx odhaduje, že loni se po celém světě prodaly chytré brýle za pouhých 6,3 milionu dolarů, za pět let prý hodnota trhu stoupne na 1,8 miliardy dolarů.

Do vývoje nových modelů se pustily jak četné start-upy, tak zavedené společnosti jako například Microsoft nebo japonské společnosti jako Sony, výrazně zaměřené na zábavní průmysl, a Seiko Epson, jeden z největších světových výrobců počítačových tiskáren a příslušenství. Do vývoje a výroby chytrých brýlí hodlá mohutně investovat nová společnost, jež vznikla nedávno spojením italského výrobce obrouček Luxottica a francouzského výrobce brýlových čoček Essilor International. Spekuluje se o tom, že své vlastní brýle chystá Apple.

U těchto výrobců je většinou řeč o brýlích, které pracují na principu takzvané rozšířené reality. Brýle jsou díky kameře schopné uživateli promítat do reálného grafické objekty nebo textové informace, například o restauraci, na kterou se právě dívá.

Široké uplatnění mají takové brýle i v průmyslu a dalších odvětvích. Zaměstnanci díky nim získávají informace například při opravách elektrického zařízení a přitom mají volné ruce. V USA bude tyto brýle na svém pracovišti v roce 2025 běžně používat přes 14 milionů dělníků a techniků, předpovídá společnost Forrester Research.

O průlom na spotřebitelském trhu se pokouší také italská firma Safilo Group, dodávající luxusní obroučky například pro Dior či Hugo Boss. Její přístup je ale odlišný. Italové nyní vyvíjejí zcela novou verzi chytrých brýlí, se kterou plánují přijít na trh letos v létě.

Nebudou mít žádnou kameru ani miniaturní monitor, vypadat mají jako běžné brýle. Jejich funkce se omezí na to, že budou umět "číst" mozkové vlny, tedy sledovat elektrickou aktivitu mozku. Tyto informace pak budou přenášeny na chytrý telefon nebo tablet vybavený speciální aplikací. "Lidé se dozvědí, jak jsou vlastně naladěni, a díky tomu se naučí lépe odpočívat, nebo se naopak více soustředit na práci," uvádí Luisa Delgadová, šéfka Safilo Group.