Ze své pražské kanceláře Martin Heřmanský plánuje obchodní strategii výrobce amerických motorek Harley Davidson. Původně měl na starosti trhy ve střední a východní Evropě, v lednu povýšil a stal se ředitelem celého regionu EMEA, kam patří Evropa, Blízký východ a Afrika. Stal se tak jedním z nejvýše postavených Čechů v motoristickém průmyslu. V minulém roce si v této oblasti koupilo Harleye skoro sedm tisíc zákazníků.

"Díky dobrému leteckému spojení se nemusím stěhovat do Oxfordu, odkud pracoval můj předchůdce," říká Heřmanský, který se s firmou domluvil na tom, že zůstane v Česku. Řídí šest týmů, které kromě Prahy pracují také v Moskvě, Dubaji nebo v Kapském Městě. Vedení od manažera očekává, že ve svěřené oblasti zajistí firmě další růst, zejména v politicky nestabilních zemích Blízkého východu, v Turecku a v Rusku.

Už několik let je pro americkou značku úspěšný český trh. "Ve střední a východní Evropě je Česko na druhém místě. Předčilo nás jen Polsko," říká Heřmanský. Každý rok se v tuzemsku prodá kolem 480 motocyklů Harley Davidson.

Martin Heřmanský (44)

Ve vedení české pobočky Harley Davidson působí od roku 2009. Předtím řídil moravské dealery automobilky Fiat. Na motoristickém trhu pracuje od roku 1992, kdy nastoupil jako brigádník v pražské prodejně Mitsubishi.

Toho, že od ledna šéfuje jednomu z největších a nejlidnatějších trhů firmy, se Heřmanský neobává. "Výhodou pro mě je, že znám většinu lidí z ostatních týmů, které mám nyní na starosti. Proto vím, co od nich můžu čekat," říká Heřmanský.

Do firmy nastoupil v roce 2009, kdy se podílel na zřizování české pobočky. Do té doby na zdejším trhu prodávali Harleye jenom dealeři. "Vedení si tehdy zvolilo Česko jako první ze středoevropských zemí, kam vstoupí přímo, a ne prostřednictvím zastoupení," vzpomíná.

V začátcích vybudoval tým lidí, kteří ve firmě pracují dodnes. Podle něj stojí za jeho povýšením dobré týmové výsledky. "Loni jsme ve střední a východní Evropě měli naprosto nejlepší rok od začátku fungování v roce 2009," připomíná Heřmanský. Jako šéf zastoupení pro střední a východní Evropu jej nyní vystřídal Bohumír Přeučil, který měl dosud v regionu na starosti dealerskou síť.

Roste počet motorkářek

O Harleye mají podle něj zájem čím dál mladší lidé a roste také počet motorkářek. Většina žen začíná jako spolujezdkyně, později si chtějí řízení motorky vyzkoušet samy. "Dříve si Harleye kupovali hlavně starší zákazníci, v posledních letech značka přitahuje i třicátníky," popisuje manažer.

Jeho tým se musí vyrovnat s tím, že Harleye sice znají lidé po celém světě, ale v různých zemích na nich chtějí jezdit jinam. "Na Blízkém východě je zájem o větší motocykly na delší trasy. Evropský zákazník chce zase vyjet do města," říká Heřmanský a připomíná, že Harley nepatří jenom na rovné americké silnice. Sám na motorce projel švýcarské Alpy, Španělsko i Dubaj.

Punk s penězi v igelitkách

Než se dostal k práci pro Harley Davidson, sbíral Heřmanský zkušenosti v automobilkách. Začínal jako brigádník, v roce 1992 nastoupil do pražské prodejny značky Mitsubishi. "Myslel jsem, že to bude opravdu jen brigáda na léto. Tehdejší punk, kdy zákazníci přicházeli s penězi v igelitkách, mě ale začal bavit," říká s nadsázkou.

Později dostal pracovní nabídku od automobilky Fiat, kde čtyři roky řídil moravskou dealerskou síť. Další zkušenosti získal ve společnosti Ford. Poté ho oslovil headhunter s nabídkou práce pro americkou společnost. Neřekl mu ale, o jakou firmu se jedná. Jakmile se Heřmanský dozvěděl, že jde o Harley Davidson, udělal všechno pro to, aby mezinárodní konkurz vyhrál.

Ačkoliv předtím nebyl zapáleným motorkářem, legendární americká značka ho uchvátila. "S Harleyem je spojená zvláštní vášeň, ta mě vtáhla a už nepustila," vysvětluje Heřmanský, který teď stejně jako jeho nadřízení a kolegové nechodí do práce jinak než v "harleyáckém ohozu".