Miloš Zeman se rád označuje za českého Donalda Trumpa. Oblíbeným komunikačním prostředkem amerického prezidenta je Twitter, skrze který oslovuje své příznivce, a dokáže tak obejít tradiční média, která s oblibou označuje jako "failed". Miloš Zeman se některým médiím též vyhýbá, jeho mluvčí Jiří Ovčáček je na Twitteru rád označuje za "nečestná". Tweety jsou skutečně efektivní. Pokusme se vystihnout povahu prezidentství Miloše Zemana ve třiceti tweetech, tedy třicetkrát maximálně ve 140 znacích.

1. Václav Havel říkal: Prezident vždy nějak ztělesňuje aktuální hodnoty země. Bylo by tak pokrytecké stěžovat si na Zemana jako na jednotlivce.

2. Na větě, že Miloš Zeman rozděluje českou společnost, je jen polovic pravdy. Spíš existujícího rozdělení společnosti využívá a povzbuzuje ho.

3. Část společnosti je oprávněně frustrovaná z nízkých platů, korupce, podvodů. Zeman je pro ně prezidentem pomsty. Proto má setrvalou podporu.

4. Zeman je opravdu trochu jako český Donald Trump. Část naší společnosti jako by u něj hledala úkryt před překotnými změnami současného světa.

5. Zeman vycítil přesycenost genderovými, zelenými a liberálními tématy. Postavil proti nim tradici a − řekněme − zemitost. I proto má úspěch.

6. Zeman je svým způsobem vykupitel. Vzkazuje: Není třeba být k sobě náročný, můžete se oddávat neřestem, je to normální, dělá to i prezident.

7. Pro řadu lidí je Zeman náplastí na jejich neúspěch. V zastoupení za ně vede boj proti těm, kteří vadí. Mladším, vzdělanějším, úspěšnějším.

8. Miloš Zeman dokázal dát příznivcům terč, na kterém se mohou vybít. Pochopil nutnost pojmenovat nepřítele. Proto vynalezl "pražskou kavárnu".

9. Metodou Zemanovy politické práce je promyšlená provokace. Logika je prostá: Čím silnější reakce odpůrců, tím silnější podpora od fanoušků.

10. Zemanovy provokace jsou drsné, nelze na ně nereagovat. Jenže reagující se stává užitečným idiotem. Geniální metoda, před kterou není obrana.

11. Na standartě je psáno "pravda vítězí". Miloš Zeman dosáhl situace, kdy kritériem pravdivosti není obsah výroku, ale to, kdo výrok pronáší.

12. Miloš Zeman dokáže vystihnout náladu chvíle a vyhraněně ji zformulovat. Dobrým příkladem je postoj k migraci. Působí pak jako názorový lídr.

13. Zeman ve skutečnosti nevede, jen reaguje. Když byla unie v kurzu, vztyčoval vlajku EU. Když v kurzu není, podporuje referendum o vystoupení.

14. Dřív Zeman oportunisty zesměšňoval. Nejhorší jsou ti, co když přijedou Číňané, zešikmí si oči, říkal. Teď dělá totéž. Stal se oportunistou.

15. Zeman jde až na hranu, funguje tak i jako diagnostika, co je pro Čechy už příliš. Stabilizace společnosti dle čínského vzoru se neuchytila.

16. Zeman jako dobrý politik ví, kdy zabrzdit. Ukázal železný zákon české politiky: Když prezident nic nedělá, jeho popularita samovolně roste.

17. Zeman pokračoval v tradici českých polistopadových prezidentů: přesahovat vlastní kompetence, napínat ústavu. Zašel zatím nejdále ze všech.

18. Zemanovo prezidentství ukázalo, že přímá volba je cizorodý prvek. Síla mandátu je v rozporu s pravomocemi. Vzniklé napětí je destruktivní.

19. Zeman svérázně naplnil českou představu o nadstranickém prezidentovi. Stal se stranou sám. Nikdo před ním si netroufl pořídit vlastní vládu.

20. Miloš Zeman je kreativní nejen v oblasti ústavy. V praxi ustavil funkci novou − viceprezidenta, kterou vykonává twitterový mág Jiří Ovčáček.

21. Minimálně v jednou směru je Zeman výslovně dobrým prezidentem. Jmenování ústavních soudců a členů bankovní rady ČNB těžko cokoli vytknout.

22. Ať je Miloš Zeman, jaký chce, v každém případě odhalil bídu naší současné politiky. Kdo se proti němu postaví, jeví se být poněkud malým.

23. Zeman jako první ukázal, že společnost chce silného vůdce. Dá se o něm mluvit jako o předskokanovi Andreje Babiše, který ho patrně přeskočí.

24. Pro volby platí: Babiš nepotřebuje k úspěchu ve sněmovních volbách Zemana, ovšem Zeman potřebuje k úspěchu v prezidentských volbách Babiše.

25. Pro volby platí také: ČSSD potřebuje k úspěchu ve sněmovních volbách Zemana, Zeman ale nepotřebuje k úspěchu v prezidentských volbách ČSSD.

26. Nepotvrdilo se, že se Zemanovo kouzlo vyčerpá. Miloš Zeman se neohraje. Je v něm zvláštní autenticita. Je konstantou asi jako Karel Gott.

27. Havel byl ztělesněním víry, že můžeme být lepší, Klaus ztělesněním povyšování. Zeman? Pro leckoho nejnižší společný jmenovatel společnosti.

28. Bezradné hledání "Antizemana" ukázalo tápání české společnosti: Všichni chápou, co je Zeman, ale není jasné, co by měl ztělesňovat Nezeman.

29. Jeden z prezidentských kandidátů má heslo "Máme na víc". Ve světle setrvalé nadpoloviční Zemanovy podpory je otázka, zda na víc mít chceme.

30. Pokud bude Miloš Zeman skutečně podruhé kandidovat, s velkou pravděpodobností se opět stane prezidentem České republiky.