V roce 2012 z průzkumu společnosti Scio vyplynulo, že jenom třetina dětí, které na počátku střední školy říkají, že by chtěly jít učit, skutečně nastoupí na pedagogickou vysokou školu. Ministerstvo školství tehdy tvrdilo, že chce zvýšit prestiž a atraktivitu učitelského povolání. Teď, o pět let později, ministryně školství Kateřina Valachová ubezpečuje, že je potřeba přimět absolventy pedagogických fakult, aby skutečně zamířili do škol. Jestliže kdysi to jen třetina z těch, kteří vůbec zvažovali učitelství jako povolání, dotáhla až do fáze studia na vysoké škole, potom teď − evidentně z této třetiny − plných 60 procent vystudovaných učitelů nikdy učit nezačne. A s prestiží povolání to moc společného nemá.

Společenské hodnocení profese učitel se stále se drží v první pětce nejprestižnějších povolání. V žebříčku nejžádanějších povolání či povolání, která mají budoucnost (míněno z hlediska výše příjmů), ovšem profese učitele viditelně chybí.