Tuzemský start-up Artstaq, který loni na podzim spustil první světovou internetovou burzu s uměním, vstupuje do klíčového období své existence. Od dubna chce stávající nabídku 551 děl mladých umělců rozšířit o světoznámá jména typu Františka Kupky.

Tento krok má přilákat investory, kteří dosud svoje peníze svěřují privátním bankéřům nebo investičním fondům. Právě jejich zájem by měl pomoci navýšit stávající prodeje čítající jednotky kusů týdně.

"Od investorů máme informace, že umění vnímají především jako uchovatele hodnoty. Jsou připraveni přes nás nakupovat, ale čekají, až nabídneme díla etablovaných autorů. Mladí umělci pro ně představují příliš velké riziko," říká bývalý šéf slovenské UniCredit Bank Jozef Barta, který nyní český start-up se sídlem v Londýně řídí.

551 obrazů

od mladých umělců je nyní ke koupi na platformě Artstaq. Ceny se pohybují od 288 do 53 500 dolarů.

Za vznikem Artstaqu přitom podle něho stála právě myšlenka pomoci proniknout na trh mladým umělcům, o jejichž osudu nyní rozhodují hlavně galeristé. "Na trhu s uměním je extrémně málo hráčů, kteří určují, jestli je dílo dobré, nebo ne," popisuje Barta původní motivaci.

Postupně si ale Artstaq dal za cíl změnit celý princip obchodování s uměním. Stávající model s aukčními síněmi je totiž podle Barty netransparentní a umožňuje manipulaci s cenami. "Podívejte se na to, jak vyhlášené aukční domy končí ve ztrátě. Důvodem jsou garance minimální ceny, které dávají prodávajícím. Ostatní účastníci aukcí o tom ale nevědí," vysvětluje bývalý bankéř.

Nová on-line burza proto staví na principech podobných těm z regulovaných kapitálových trhů. Jádrem platformy je algoritmus, který každému uměleckému dílu na základě zhruba 80 kritérií přiřazuje hodnocení. Sleduje například, za kolik peněz se prodaly jiné obrazy stejného autora nebo kde a kdy autor vystavoval. "Na základě ratingu pak vzniká odhad férové ceny za díla nabízená na naší platformě," uvádí Barta.

Kromě sběratelů umění, pro něž je Artstaq dalším z obchodních kanálů, má unikátní systém ratingu oslovit i čistě finanční investory, kteří se na stávajícím trhu s uměním nevyznají, nebo se ho dokonce bojí, protože nemají dost informací. "Investora nemusí teoreticky zajímat ani to, jak dílo vypadá. Může se rozhodnout na základě informací, které od nás získá," podotýká Barta a zdůrazňuje, že umění by mělo jakožto riziková investice tvořit zhruba pět procent z celého portfolia.

Veškerá data a rating poskytuje Artstaq klientům zdarma. Podnikatelský model firmy stojí na provizi od kupujícího. Při ceně díla do 10 tisíc dolarů si Artstaq bere 15 procent, s rostoucí cenou obrazů provize klesá. I to platformu podle Barty odlišuje od aukčních síní, jež provizi účtují oběma účastníkům transakce.

Český start-up navíc klientům umožňuje nechat dílo v úschově a po čase ho znovu nabídnout k prodeji. "Majitel by měl dílo držet alespoň rok nebo dva, aby se v mezidobí mohlo kolem umělce udát něco, co s cenou pohne," radí Barta.

Do budoucna Artstaq uvažuje také o tom, že bude nabízet nejen celá díla, ale umožní většímu počtu investorů "složit se" na koupi dražšího obrazu. Investory ale musí přesvědčit rychle. Zhruba 6,5 milionu korun, které na svůj rozvoj na podzim dostal na investiční platformě Fundlift, vydrží podle Barty do léta. Do té doby by firma chtěla získat na další růst milion dolarů.