V pařížském Centre Georges Pompidou ve středu začala výstava světově proslulého českého fotografa Josefa Koudelky.

Jde o jeho první přehlídku ve francouzské metropoli po téměř 30 letech. Expozice se jmenuje La fabrique d'Exils, vstup na ni je zdarma. Potrvá do 22. května.

Výstava představuje fotografický soubor Exily, který Koudelka pařížském muzeu vloni věnoval. Zachytil v něm prožitky z cest po Evropě ze 70. let a 80. let, poté, co po roce 1968 emigroval z tehdejšího Československa.

"Veřejnost má o cyklu Exily jen velmi částečnou představu, zná především jednotlivé obrazy. Výstava v Centre Pompidou představuje ucelený pohled na dílo, ilustruje, jak se projekt vyvíjel," tvrdí kurátoři.

Na výstavě jsou dále k vidění Koudelkovy dosud nezveřejněné autoportréty, které během svých cest vytvořil.

"Být v exilu znamená opustit svoji zemi a nemoci se vrátit. Každý exil je jiný, osobní zážitek. Já jsem chtěl vidět svět a fotit ho. Pětačtyřicet let jsem na cestách," řekl Koudelka předloni v rozhovoru pro francouzský deník Le Monde.

Devětasedmdesátiletý rodák z jihomoravských Boskovic vystudoval pražské ČVUT a poté několik let pracoval jako letecký inženýr. Před emigrací fotografoval například v romských osadách na východním Slovensku, věnoval se také divadelní fotografii.

Koudelka proslul svými snímky ze srpna 1968, na nichž zachytil okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy. Fotografie propašoval za hranice a publikoval anonymně ve světovém tisku.

Od roku 1974 je Koudelka členem prestižní agentury Magnum Photos, má české a francouzské občanství.

Před lety Koudelka daroval Uměleckoprůmyslovému muzeu v Praze soubor více než pěti set svých fotografií. Pražské muzeum autorovu velkou retrospektivní výstavu chystá na rok 2018.

Začátkem letošního roku Koudelkův osud českým divákům představily dva dokumentární filmy. Ten první, nazvaný Koudelka fotografuje Svatou zemi, do kin uvedla distribuční společnost Pilot Film.

Šlo o časosběrný snímek, jejž izraelský režisér Gilad Baram natočil během pěti let, kdy Koudelka fotografoval podél betonové zdi v Izraeli. Tu země postavila na obranu proti palestinským teroristům. Zeď sice snížila počet sebevražedných útoků na civilisty, Palestinci ji ale považují za segregační.

"Tuny betonu, ploty a ostnaté dráty v Izraeli nyní znovu probudily Koudelkovy vzpomínky a také vzbudily zájem na tomto místě fotografovat. Pod desetimetrovými betonovými bloky, které vytvářejí nový horizont vyprahlé země, Koudelku přepadá smutek: ‘Jak to lidé mohou té krajině udělat?‘ Zároveň ale přiznává, že jej velkolepost stavby fascinuje," napsaly o filmu Hospodářské noviny.

V polovině ledna pak kanál ČT art uvedl dokumentární snímek Zajímá mě, kam až dojdu. Jeho osou jsou Koudelkovy slavné fotografické cykly, které režisér Aleš Kisil doplnil fotografovým vyprávěním a také archivními záběry.