Městský soud v Praze začal projednávat spor dopravců na železniční trase Praha−Ostrava. Firma RegioJet Radima Jančury požaduje po Českých drahách náhradu 717 milionů korun za to, že se ji pokoušely z trasy vytlačit tím, že zavedly podnákladové, podle Jančury "predátorské" ceny.

Soudkyně Irena Karpíšková rozhodla, že žalobu RegioJetu na nekalou soutěž ze strany státem ovládaného podniku bude projednávat s vyloučením veřejnosti. "Mohou zaznít věci, které podléhají obchodnímu tajemství," uvedla. Úvodní jednání trvalo více než tři hodiny a poté jej soudkyně odročila. "Brzy to určitě neskončí, bude třeba vyřešit spoustu otázek," podotkla.

Přestali brát dotace a zlevnili

Válka mezi dopravci trvá od října 2011, kdy na linku Praha−Ostrava, kterou do té doby monopolně provozovaly České dráhy, vstoupil nejdříve RegioJet a vzápětí i Leo Express Leoše Novotného a začaly státnímu dopravci konkurovat. Vydělali na tom cestující nejen vyšším počtem linek, ale i cenou.

717 mil.

korun chce RegioJet po Českých drahách. Dopravce tvrdí, že by tolik vydělal, kdyby ČD nenasadily dumpingové ceny.

Do podzimu 2011 si České dráhy na uvedené trase účtovaly za jízdné 432 korun. Na všechny linky kromě Pendolina k tomu pobíraly od státu dotaci na úhradu vykázané ztráty. Jakmile však RegioJet začal jezdit za 425 korun, ČD kontrovaly snížením o třetinu na 295 korun, přestože na uvedeném úseku příchodem konkurence přestaly brát dotace od státu.

Podle RegioJetu bylo evidentní, že České dráhy nasadily dumpingové ceny a prodělávaly. Firma si proto nechala udělat několik posudků, které spočítaly, že by RegioJet vydělal nejméně 717 milionů korun, kdyby České dráhy nesnížily cenu jízdného pod náklady. I Jančurova firma proto musela jízdné snížit. "Chtěl-li RegioJet získat cestující, musel se cenám ČD přizpůsobit, což mělo fatální dopad na jeho ekonomiku, na investiční plány," vysvětluje mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

České dráhy však tvrdí, že žaloba je nesmyslná. "K uplatňování podnákladových cen z naší strany nikdy nedošlo," uvedl mluvčí drah Radek Joklík, ale již nevysvětlil, proč do nástupu RegioJetu vykazovaly jízdné 432 korun jako ztrátové a uplatňovaly u státu jeho dorovnání.

Joklík navíc argumentuje tím, že RegioJet hlásí neustálý nárůst počtu cestujících a dosahuje i zisku. "V takové situaci je zjevné, že k žádnému predátorskému jednání nedošlo a nedochází," konstatoval. "Až díky nadprůměrně vysoké obsazenosti a nasazení dlouhých souprav se podařilo ekonomiku RegioJetu po čtyřech letech dostat do zisku," reagoval Ondrůj.

Podobnou žalobu na České dráhy podal i další dopravce Leo Express. Ten žádal 419 milionů. V prosinci 2015 ji soud zamítl s tím, že škodu nedoložil. Leo Express již podal odvolání, o němž Vrchní soud v Praze ještě nerozhodl.

Případem se zabývá i Evropská komise, jež loni na jaře udělala v Českých drahách razii a zabavila některé dokumenty, především o podrobném hospodaření. A zkoumá, zda ČD trasu do Ostravy nedotují z jiných linek. "Musíme podrobně prozkoumat obchodní praktiky Českých drah, abychom se ujistili, že nevytlačují konkurenty v neprospěch cestujících," uvedla komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Šetření komise ještě neskončilo.

Jak to bylo na D1?

Radimu Jančurovi není způsob boje s konkurencí, který kritizuje, cizí. Sám bojoval nízkými cenami, když se snažil udržet dominantní postavení své firmy Student Agency na autobusové lince Praha−Brno. V letech 2007 a 2008, kdy se o vstup na tuto trasu pokoušela společnost Asiana, snížil ceny některých jízdenek až na 50 korun.

Nejvyšší správní soud předloni na podzim za zneužití dominantního postavení potvrdil pokutu 5,1 milionu korun, kterou Jančurovi udělil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podnikatel tvrdil, že to nikdy nebylo podnákladové jízdné. Úřad zdůrazňoval, že nepokutoval Student Agency za nízké ceny, nýbrž za jejich cílené použití k vytlačení jiného soutěžitele z trhu.