Aby si pražská orientální restaurace Klub cestovatelů udělala lepší obrázek o tom, jak ji lidé vnímají a jak si mezi různými národními pokrmy vlastně stojí arabská kuchyně, rozhodla se na podzim loňského roku pro marketingový průzkum. V rozpočtu ale neměla desítky tisíc korun, které obvykle takové zkoumání stojí, a tak se provozovatel David Gladiš rozhodl vyzkoušet novinku - průzkum zadal pomocí webového konfigurátoru, jenž nabídl zpracování úkolu levněji a rychle.

On-line konfigurátor provozuje startup Response:now. Ten začal nabízet svoje služby v září s ambicí inovovat službu, která se za poslední desítky let příliš nezměnila. S využitím počítačového zpracování dotazníků a časem i se zapojením strojového učení chce Response:now získat pro sebe část byznysu, ve kterém se jen v České republice ročně utratí kolem dvou miliard korun.

"Pro firmu, jako je restaurace, jsou standardní marketingové výzkumy moc drahé a nevyplatí se. On-line konfigurátor, kde jsme si část věcí zadali sami, pro nás dával větší smysl," říká k volbě provozovatel Klubu cestovatelů Gladiš.

Výsledkem byla analýza cílového zákazníka, která byla podle Gladyše srovnatelná s výstupy velkých agentur, ale restaurace ji pořídila do 20 tisíc korun. Průzkum mimo jiné ukázal, že cílový zákazník má spíše rád východoasijskou nebo indickou kuchyni, a tak restaurace upravila jídelníček, aby preferencím hostů lépe vyhověla.

Průzkumy trhu jsou celosvětový byznys, ve kterém firmy utrácejí ročně kolem 60 miliard dolarů. Agentury, které průzkumy dělají, vetšinou pomáhají svým klientům vyhodnocovat reklamní kampaně, měřit spokojenost zákazníků se službami nebo produkty či zjišťovat, jak si daná společnost v očích zákazníků stojí vůči konkurenci.

Agentura na průzkum trhu například vyhodnotí pro obchodní řetězec účinnost reklamního spotu ještě dříve, než se zadá jeho finální výroba. Probíhá to asi následovně: agentura zajistí vhodný vzorek populace a tato skupina lidí zhlédne různé varianty reklamní kampaně. Názory respondentů na kampaň pak agentura zaznamená prostřednictvím specializovaných dotazníků. Dotazování probíhá někdy osobně, jindy telefonicky nebo přes internet. Výsledné dotazníky je pak třeba pracně zpracovat a vytvořit doporučení, které zadavateli průzkumu poslouží jako vodítko k tomu, jak reklamu vylepšit nebo přepracovat.

Response:now deklaruje, že umí marketingový průzkum zpracovat třikrát rychleji a minimálně třikrát levněji, než bylo dosud běžné. Až po fázi sběru vyplněných dotazníků probíhá průzkum zpravidla stejně jako u konkurence. Avšak ke zpracování dotazníků používá firma automatizovaný proces, při kterém vstupuje do hry elektronická knihovna předdefinovaných výstupů. Systém tak šetří čas kvalifikovaných odborníků při finální formulaci závěrů a doporučení. Navíc může zadavatel průzkumu, stejně jako restaurace Klub cestovatelů, využít už na začátku on-line formulář pro zadání úvodních parametrů toho, co potřebuje zjistit.

Mezi zakladatele Response:now patří René Henc, odborník s dvacetiletou zkušeností v oboru a vlastník výzkumné agentury Marketing Insight. Je mezi nimi i Tomáš Kozubek, někdejší manažer v poradenské firmě McKinsey a spoluzakladatel poradensko-investičního butiku Tarpan Partners. Tarpan jsou také jedním z investorů do projektu, spolu s technologickou společností Enrian Partners.

"Tradiční agentury fungují beze změny desítky let, není tam žádná zásadní inovace. Tento projekt byla příležitost přinést něco, co obor marketingových průzkumů změní. Díky automatizaci a posléze i zapojení umělé inteligence lze zefektivnit část procesů, které jsou dnes zatím manuální," říká Kozubek.

Mezi klienty, kteří systém už využili, patří britský řetězec Marks & Spencer, on-line prodejce Rohlík.cz nebo pojišťovna Direct. Podle Kozubka bude v prvním pololetí firma na tuzemském trhu beze ztráty a s pokrytými náklady (takzvaně break even).

Nový trh: USA

V současnosti připravuje investiční společnost Tarpan nabídku pro malou skupinu tuzemských investorů, kteří by výměnou za podíly v mladé firmě dodali peníze na spuštění služby v USA. Záměrem je získat 700 000 eur (18,9 milionu korun). "To nám umožní relevantně vstoupit na americký trh a ověřit si, že to, co nám funguje v Česku, funguje i tam," vysvětluje Kozubek. Na konci roku by mohlo proběhnout ještě další kolo financování pro rychlejší expanzi v USA. Na americkém trhu už působí globální hlavní konkurent, který se na automatizované tržní výzkumy také specializuje - britský start-up ZappiStore.

Podle Kozubka jsou v českém byznysovém prostředí desítky lokálních investorů, kteří už v minulosti na technologických inovacích vydělali a mají chuť znovu investovat do inovativních projektů.

"Prostředí v Česku je výrazně vyspělejší než před pěti deseti lety. Jsou tu individuální investoři, kteří rozšiřují záběr i na rizikovější investice do start-upů. Rádi podporují lokální start-upy, protože vidí, že je tu know-how, že tu jsou šikovní lidé a dobré nápady a exekuce je velmi kvalitní. Často je efektivita výrazně lepší než v USA, protože tam udělat takovouto fázi projektu by nás stálo několik milionů dolarů," říká Kozubek.

Peníze získané od tuzemských investorů chce firma využít na tvorbu anglické verze služby, včetně webového konfigurátoru, a také na nábor nových zaměstnanců v Praze i v USA, kteří budou expanzi zajišťovat. Firma bude potřebovat najmout na americkém trhu specialisty s odborností ve výzkumu a zaměstnance, kteří budou mít na starosti rozvoj obchodních aktivit, například domlouvání partnerství s velkými klienty nebo přeprodej řešení jiným marketingovým agenturám.

Společnost Tarpan Partners už zkušenosti se vznikajícími firmami má, v minulých letech některým pomáhala vytvořit byznysovou strategii nebo získat peníze od investorů. Firma například stála za organizací prvního kola financování společnosti na analýzu dat ze sociálních sítí Socialbakers, ve kterém získala 1,5 milionu eur.

Firma Tarpan Partners také investovala v USA do start-upu Alice, který je zaměřený na umělou inteligenci a automatizované plánování výstavby budov, nebo do Hotel Quickly, asijské platformy zaměřené na rezervaci hotelového ubytování mobilem. Také je investorem v mladé české firmě Techambition, která chce rozšířit v Evropě svůj byznys s tvorbou nástrojů pro výuku středoškolské matematiky.