Indický dopravní letoun při přeletu nad Českou republikou použil pro kontakt s pozemní letovou kontrolou nesprávnou rádiovou frekvenci, což si vynutilo start dvou německých vojenských letounů. O incidentu, který se stal ve čtvrtek, informovala německá služba pro bezpečnost letového provozu DFS. Mluvčí Řízení letového provozu České republiky Richard Klíma v úterý řekl, že vyslání německých stíhaček bylo vzhledem k poloze indického letadla výhodnější. České stíhačky nicméně byly podle armády v pohotovosti. Podle portálu The Economic Times potíže se spojením způsobila nejen špatná frekvence, ale i skutečnost, že jeden z pilotů spal.

Indický stroj, na jehož palubě bylo 330 pasažérů a 15 členů posádky, letěl z Bombaje do Londýna, ale letoví kontroloři v Praze s ním ve čtvrtek odpoledne ztratili spojení. O výpadku informovali kolegy v německém Karlsruhe. Z preventivních důvodů pak následoval start dvou strojů německého vojenského letectva.

"Taková záležitost se může stát dvakrát, třikrát do měsíce, nebo také ani jednou. Není to úplně něco supermimořádného," řekl Klíma. Vyslání stíhací pohotovosti pak nastává poté, co jsou vyčerpány možnosti naladit se na jiné nouzové frekvenci. To se stalo nyní, neboť čeští kontroloři se s letadlem nijak nedokázali spojit. Místo českých stíhaček ale k indickému letounu odstartovaly německé, neboť to podle Klímy bylo polohově výhodnější, dopravní stroj již směřoval k hranicím vzdušného prostoru. Mluvčí dodal, že podobné akce jsou koordinovany z centrály NATO.

Do situace bylo připravené vložit se i české letectvo. "Česká hotovost byla rovněž připravena, nacházela se ve vzduchu a mohla být v případě potřeby k letounu také neprodleně přivolána," citoval dnes portál iDNES mluvčího českého generálního štábu Jana Šulce.

Spojení se nakonec podařilo navázat, vojenské letouny ale přesto eskortovaly dopravní stroj k hranicím německého vzdušného prostoru. Celou událost natočil svědek z letadla British Airways, které letělo ve větší výšce za indickým letounem.

Důvodem komunikačních potíží byl spánek jednoho z pilotů, což podle The Economic Times není zakázané, a fakt, že druhý pilot naladil při přechodu pod pražskou letovou kontrolu špatnou frekvenci a navíc si ztlumil hlasitost ve sluchátkách.

Německý portál DMM připomenul, že čtvrteční incident nebyl první, kdy z českého vzdušného prostoru vstoupilo do německého letadlo, které nekomunikovalo a jehož piloti spali. Před několika lety předaly české stíhačky německým dopravní stroj Air India, který uletěl celkem přes 1000 kilometrů na autopilota a s jehož spícími piloty se podařilo navázat spojení až nad Norimberkem, uvedl server.