V roce 2000, kdy svět šílel z nového milénia a Linda Evangelista si už dávala od módního byznysu pauzu, Linda Vojtová vzala svět útokem. Jako první Češka v historii vyhrála světové finále nejprestižnější modelingové soutěže Elite Model Look v Ženevě, čímž odstartovala svou úspěšnou kariéru. Fakt, že v porotě zasedl mimo jiné slavný fotograf Peter Lindbergh, zahrál Lindě do karet. "Do soutěže mě přihlásil táta, všechno se odehrálo tak rychle, vůbec jsem si neuvědomovala, co vítězství v takové soutěži znamená, co to obnáší," vzpomíná na raketový start své kariéry.

Od svého vítězství se Linda nezastavila, do Prahy se vrací jen na pár dní. Vloni se objevila na skok na filmovém festivalu v Karlových Varech, na podzim přijela na česko-slovenské finále Elite Model Look, nafotila beauty story s Braněm Šimončíkem do Elle, objevila se i na jedné přehlídce na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku a v prosinci se vrátila, aby uspořádala koncert pro svého dědečka, skladatele Vadima Petrova. Aby toho nebylo málo, stihla v Česku v krátkém čase nafotit i  novou kampaň pro společnost Premium Fashion Brands. Tým redakce proč ne?! měl možnost zdokumentovat, jaká je světová topmodelka na  "place" i v zákulisí.

Z Lindy při práci čiší až neuvěřitelný klid. Zatímco pózovala před objektivem Matúše Tótha, všichni přítomní (a že jich bylo dost) z ní nemohli spustit oči. Dlouhé nohy, vlasy jako z reklamy na nejluxusnější šampon, sametová pleť bez jediné chybičky, modré oči, antický nos, dokonalé plné rty. A ten úsměv! O jejím vzhledu nelze mluvit jinak než v superlativech a to přitom vůbec nesnila o kariéře modelky. "Jako malá jsem chtěla být nejdřív letuškou a pak advokátkou po vzoru rodičů. O modelingu jsem vůbec nepřemýšlela, až do konce základní školy jsem byla spíš takové ošklivé kačátko."

Na vrcholu

V září uplyne 17 let od doby, kdy módní byznys objevil další českou supermodelku. Svět se od té doby změnil a o tom módním to platí dvojnásob. Zatímco na začátku milénia návrháři představovali jen dvě kolekce do roka, dnes vše sviští raketovou rychlostí. Platí to i pro kariéru modelek. Fakt, že se často dozvídají o práci pouhý den předem, není ničím výjimečný.

"Práce jako taková je v podstatě stejná jako kdysi. Jen jsem v sedmnácti mohla víc plánovat svůj čas a taky se nefotilo tolik fotek. Focení bývalo mnohem těžší. Fotilo se na film, dělaly se polaroidy, fotograf musel opravdu rozumět světlu a celé kompozici. Pak všichni přešli během pár měsíců na digitál," vzpomíná Linda. Při focení nové kampaně ale Linda s Matúšem nemuseli "nacvakat" tisíce různých fotek. V tom je rozdíl mezi modelkou a topmodelkou. Stačí pár póz, tři čtyři různé úhly a hotovo. Hned se může přejít na další "styling".

Jak se dělá kampaň

S Lindou jsme prožili jeden den v ateliéru Cash Only v pražské Libni, kde fotila novou kampaň pro společnost Premium Fashion Brands. Ta provozuje více než 30 butiků včetně Versace Jeans, Trussardi Jeans, Geoxu, prodejen Beltissimo, na Slovensku pak Weekend Max Mara a Pennyblack. Mezi jednotlivými "stylingy", kde střídala oblečení z jarních kolekcí Armani Jeans, Trussardi Jeans, Versace Jeans a doplňky Beltissimo, topmodelka stíhala rozhovory pro televizní štáby i zařizovat poslední detaily na koncert Pražské ornamenty, který již potřetí pořádala pro svého dědečka Vadima Petrova. Vše s naprostou lehkostí a úsměvem na tváři. Fakt, že se stala tváří české firmy, není v Lindině případě obvyklý. Těšit se můžeme na sérii fotek, na nichž se podílel hvězdný tým v čele s předním módním fotografem Matúšem Tóthem, stylistkou Milenou Zhuravlovou, make-up artistkou Hristinou Georgievskou a vlasovým stylistou Craigem Hughanem. Magazín proč ne?! přináší exkluzivní pohled do zákulisí vzniku celé kampaně.

Během své dlouhé kariéry Linda pracovala s řadou špičkových fotografů, ve svém portfoliu má obálky Vogue, Elle, Glamouru, Harper's Bazaaru, kampaně pro značky Dior, Victoria's Secret, La Perla, Benetton, Max Mara, Zadig & Voltaire, Diesel, Hugo Boss, Jimmy Choo, Revlon.

"Jedním z mých nejoblíbenějších fotografů je Miguel Reveriego, se kterým jsem fotila kampaň pro Wonderbra. Poprvé jsem s ním pracovala, ještě když byl asistentem Merta Alase a Marcuse Piggotta, to jsme dělali kampaň pro Armaniho. Nejvíc mě ale ovlivnilo focení Miss Sixty s Ellen von Unwerthovou, vybrala si mě z desítek neznámých modelek, které se o tuto práci ucházely. Pak následovala práce se Stevenem Meiselem, to mě vystřelilo na vrchol."

Linda patří mezi ten typ lidí, kteří se neumí nudit. "Nesnáším nicnedělání, vždycky si najdu něco, čím se zabavím. Miluji jógu a meditování. Vyrábím keramiku a šperky. Chodím na různé kroužky a výstavy."

Jednu z nich před sedmi lety v New Yorku sama uspořádala. Na oslavu deseti let v modelingu. Celá akce jí zabrala čtyři měsíce intenzivních příprav, kdy neustále létala mezi New Yorkem, Londýnem a Paříží. Vybrala si 20 fotografů, s nimiž nafotila vždy jednu fotku.

"Měla jsem tam i umělce, kteří namalovali obrazy, a dva videografy. Během prvního večera přišlo přes tisíc lidí, fotky se vydražily na charitu. Byl to nádherný zážitek." Dost možná něco podobného za pár let uspořádá i v Praze.

Trémou před objektivem už dávno netrpí. Prý jen když je velká produkce. "Když si představím, že se focení připravuje měsíce dopředu, chci odvést ten nejlepší výkon. Příprava a práce kolem jsou na výsledných fotkách vidět, ale na nich jsem jen já, takže to mohou být někdy nervy." Představa vystresované Lindy? To ne. Linda kolem sebe umí šířit pohodu.

Nová éra

Existuje univerzální recept na to, jak se v modelingu prosadit? Klišé o klasické kráse neplatí od 90. let a s novým miléniem vzalo prakticky za své. Pořád se sice hledí na výšku, míry, ohraných 90-60-90 ale také dávno neplatí. Devadesát centimetrů přes boky je pro modelky maximum, 90 centimetrů přes prsa se však po generaci Cindy, Claudie a Naomi už nenosí.

Přitažlivý, zajímavý vzhled je pouze začátek. Modelky musí být maximálně flexibilní, a navíc se umět "prodat". Sociální média dnes výrazně ovlivňují nejen běžný způsob komunikace, ale i léty zaběhnutá pravidla. Bez Instagramu, Twitteru, Facebooku a Snapchatu se už žádná modelka neobejde. Čím více followerů, tím více kampaní, peněz, slávy. Mezi počtem sledujících (followerů) a označením topmodelka prakticky začalo vznikat rovnítko.

Gigi a Bella Hadidovy, Cara Delevingneová, Hailey Baldwinová, Emily Ratajkowski, Taylor Hillová, Chrissy Teigenová, Gisele Bündchenová a Candice Swanepoelová si na svých účtech připsaly nových 63 milionů followerů. To je zhruba tolik, kolik má obyvatel Velká Británie, což je pořádný zásah. Modelky, agentury i značky si toto moc dobře uvědomují.

Na castinzích se už do tabulek nevypisují pouze míry, barva vlasů, očí a kontakt na agenturu, ale i adresa instagramového účtu a počet lidí, kteří modelku aktuálně sledují. "Klienti chtějí modelky s co největším počtem sledovatelů. Ze zkušenosti mohu říct, že značky, většinou ty menší, napíšou do agentury, že mají zájem pouze o modelky s více než 50 tisíci followerů," potvrzuje tento trend Linda.

Jméno: Linda Vojtová
Povolání: topmodelka
Narozena: 22. června 1985, Praha
Bydliště: New York City
Přezdívka: Baby Gisele
Výška: 178 cm
Míry: 86-62-89
Barva vlasů: blond
Barva očí: modrá

Na druhou stranu je v módní branži čím dál větší hlad po nových, neokoukaných modelkách. "Nedávno jsem mluvila s důležitým castingovým ředitelem a ten mi říkal, že značky chtějí holky, které ještě nikdy nikdo neviděl. A ty, co za sebou mají jednu sezonu, jsou už pro ně často nezajímavé. Pro nové tváře tak není těžké se prosadit, ale udržet se," míní Linda. Ideál krásy se mění stejně rychle jako módní trendy.

Linda Vojtová ovšem patří mezi privilegovanou skupinu modelek, kterou hysterie kolem digitálního světa nemusí až tak zajímat. "Vypracovala jsem se do pozice, kdy mám skvělé a loajální klienty a moje kariéra může jít pořád dopředu," říká.

"Na začátku byla spousta tvrdé práce. Když se dneska ohlížím za dobou, kdy jsem dělala šest přehlídek denně, měsíc bez jediné přestávky, k tomu casting a fitting na každou z nich, kdy jsem lítala mezi kontinenty několikrát během jediného týdne, neměla nikde pořádné zázemí, tak se divím, jak jsem to vůbec vydržela."

Při tom všem si stihla ještě udělat školu, i když za prací cestuje už od 9. třídy základní školy a celou střední strávila se sbaleným kufrem. O vzdělání se však nechtěla nechat kvůli práci připravit. "Není jednoduché odmítat zakázky, když se dostanete do vysokého modelingu, chápu holky, které školu přeruší. Pro mě bylo rozhodnutí dokončit alespoň střední zásadní."

Mezi Prahou a New Yorkem

Dnes má podle svých slov domovy dva: Prahu a New York. I když Praha podle ní nad "Velkým jablkem" pořád vítězí. "Tradice, kulturu, jazyk nejde nahradit. New York je hektické místo pro život. Bez dětí to ještě jde. Neumím si představit, že tam budu děti vychovávat, snad to jednou nějak zvládnu. Hodně lidí kolem mě se teď stěhuje za lepším životem do Los Angeles, je to tam podstatně levnější, hezké počasí a méně stresu. V NY jsou všichni ve stresu permanentně. Ale zase se tu stále něco děje. Člověk se tu nikdy nenudí," říká Linda s úsměvem. "Na druhou stranu v Česku je všechno jednodušší, domluvíte se na úřadech, u doktora, s policajtem. To v New Yorku nepřipadá v úvahu. Vše se točí kolem nejrůznějších nařízení a hlavně peněz."

V těchto dnech je zase na cestě mezi New Yorkem a Los Angeles, vrací se na své oblíbené Bahamy a pak si s maminkou splní společný sen − vyrazí na dva týdny do Indie. "Dál neplánuji, uvidíme, co přijde."