Výrobce a prodejce bot, zlínská firma Baťa, se rozhodl vstoupit na velkoobchodní trh. Značky bot, které lze v Česku koupit výhradně v síti prodejen Baťa, tak poskytne do nabídky i lokálním prodejcům obuvi. Zákazník se tak má snáze dostat k výrazně většímu množství sezónních modelů od dané značky, které bylo dosud možné koupit jen v zahraničí, a firmě to přinese další tržby, jak řekl manažer prodeje Viktor Dohnal na brněnských veletrzích módy Styl a Kabo.

Firma by do budoucna chtěla, aby se velkoobchod podílel na celkových tržbách deseti procenty. "To by bylo velmi dobré," řekl Dohnal. V roce 2015 činily celkové tržby 1,7 miliardy, výsledek hospodaření však byl záporný: 156 milionů.

Kvůli snaze proniknout na velkoobchodní trh firma Baťa poprvé přijela na veletrh Kabo. "Začít z ničeho je poměrně obtížné, proto je potřeba přijet na výstavu. Kabo je jediná v Česku. Zatím jsme úplně na začátku," uvedl Dohnal. Veletrh by měl přivést Baťovi první velkoobchodní partnery.

Nabízí jim prodej čtyř značek. Jednou je obuv Weinbrenner, která se zhruba ze 40 procent vyrábí v továrně v Dolním Němčí na Uherskohradišťsku. Další je značka Power a také francouzská Le Coq Sportif a italský Diesel. "Dosud bylo možné koupit v Česku jen omezené množství modelů z kolekce," uvedl Dohnal. Prodávaly se v maloobchodních prodejnách Baťa a ty braly jen modely, které se jim hodily do kolekce. Nyní se množství modelů na českém trhu výrazně zvýší.

Zákazníci už se u Bati mohou podle Dohnala spolehnout na vyšší kvalitu, protože firma poměrně čerstvě opouští výrobu v Číně a dalších zemích v jihovýchodní Asii a přesunuje ji do Evropy. "Důvodem je hlavně kvalita. A dále také množství, které lze objednat. Na nízký počet párů od jednoho modelu v podstatě nereagují a ani se nejde dostat na výhodnou cenu," vysvětlil Dohnal.

Baťa v současnosti provozuje zhruba 70 prodejen v Česku a 30 na Slovensku. "Prodejní síť je stabilizovaná, občas nějaká prodejna otevře a občas zavře. Trh je hodně konkurenční," poukázal Dohnal na spoustu nákupních center, kde se snaží otevírat prodejny největší konkurenti, jako jsou Humanic, Deichmann či CCC Obuv. "Konkurencí jsou i řetězce se sportovním zbožím," doplnil Dohnal.

Akciová společnost Baťa vznikla v roce 1991 a navázala na výrobu národního podniku Svit. Jejím jediným akcionářem je nyní nizozemský International Footwear Investment B.V., v Česku zaměstnává přes 900 lidí.