Černé audi s blikajícím majáčkem předjíždí řadu aut na okresce mezi Hradcem Králové a Rychnovem nad Kněžnou. Na zadním sedadle se vezou ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) a policejní prezident Tomáš Tuhý. Spěchají k rychnovské ubytovně Orione, kde bydlí dvě stovky dělníků nedaleké automobilky Škoda Auto v Kvasinách. Na druhý únorový pátek si sem ministr sezval novináře kvůli "problematické bezpečnostní situaci" v okolí průmyslové zóny a avizoval, že "součástí návštěvy bude kontrola ubytovny". Je krátce po desáté ráno a show může začít. Ministr s policejním doprovodem a mediální suitou prochází dlouhou chodbou ubytovny, rozléhá se bušení na dveře a křik: "Policie, jménem zákona, otevřete!" Kamery za zády policistů točí rozespalé muže po noční, kteří často jen ve slipech a triku hledají doklady. Po pár desítkách minut šťára skončí, policie konstatuje, že všichni ubytovaní, Slováci, Poláci, Ukrajinci i lidé z Ostravska či jihu Moravy, měli všechno v pořádku.

Kvasiny Chovanec03 foto Milan Jaros

Jsme v regionu, který právě prožívá ekonomický zázrak. Nový Superb a Yeti jdou tak na odbyt, že Škodovka zavedla sobotní směny. Nezaměstnanost je tady rekordně nízká, necelá dvě procenta. A běžný dělník si v Kvasinách vydělá kolem 36 tisíc hrubého (celostátní průměrná mzda je něco přes 28 tisíc korun). Místní si zároveň s tímhle zázrakem nevědí rady. Během pár měsíců přibylo v regionu několik tisíc hlavně zahraničních dělníků, silnice nestačí, není dost bytů a lidé si stěžují, že je cizinci připravili o klid a pocit bezpečí. Ministr Chovanec a policejní prezident Tuhý na tiskové konferenci slibují, že mají řešení: pošlou pár desítek policistů navíc. Někdo možná tohle gesto ocení. Region by ale potřeboval úplně jiný a strategičtější lék. A zdá se, že vláda, v níž sedí šéf vnitra, při jeho přípravě hodně zaspala.

Hrůza a zázrak

Donedávna se zdejší politici, zvláště ti sociálnědemokratičtí, chlubili, kolik nových průmyslových zón jejich přičiněním v Česku vzniklo a kolik pracovních míst to přinese. A o Kvasinách se psalo jako o příkladu skvělého soužití továrny s okolím. V polích mezi Kvasinami a Solnicí se auta vyrábějí víc než osmdesát let, konstruktér František Janeček tady už ve třicátých letech dělal Jawu Minor, o třicet let později z linek státního podniku sjížděl třeba populární "sporťák" Škoda Felicie. Kdekdo z okolí v továrně pracoval a místní ji vždy měli rádi. Když po revoluci Škodovku převzal koncern Volkswagen, chtěl Kvasiny zavřít a vyrábět jen v Mladé Boleslavi. Odbory si ale vyvzdorovaly zachování závodu.

DÁLE SE V RESPEKTU Č. 8 DOČTETE:

TÉMA: Reportáž z MS v biatlonu: Čeští biatlonisté na mušce Rusů

AGENDA: Případ Kateřiny Krejčové otevírá problém, kterého se česká policie i justice bojí

O KOM SE MLUVÍ: Svět podle Čunka: Zlínský hejtman chce převychovat občany, tentokrát ne jen opálené, ale všechny

THE ECONOMIST: Rozvody přes hranice

ROZHOVOR s premiérem Bohuslavem Sobotkou

KULTURA: Trest v podobě škrtnutého grantu pro pražskou galerii DOX poodhaluje temnou tvář české kulturní scény

CIVILIZACE: Proč většina z nás nemá ráda neděli

Výroba se tu postupně rozrůstala, s každým novým modelem (Superb, Roomster či Yeti) vznikaly nové haly a přibývalo zaměstnanců. Z porevoluční tisícovky se jejich počet zvýšil na necelých pět tisíc v roce 2015. Právě v tomhle momentu se Škoda Auto obrátila na vládu se žádostí o spolupráci. Avizovala, že chce areál Kvasiny-Solnice podstatně rozšířit, investovat přes sedm miliard korun a "vytvořit minimálně 1300 nových pracovních míst", od státu nechce žádné investiční pobídky ani dotace na nová pracovní místa, uvítala by ale pomoc s infrastrukturou. Vláda se tehdy usnesla, že do regionu pošle zhruba dvě miliardy korun na průmyslovou zónu pro subdodavatele, na silnice, nové byty, místa ve školách a školkách či rozšíření nemocnic.

Odškrtnout si zatím politici mohou jenom průmyslovou zónu. Zbytek, tedy nejen silnice, byty a školy, ale také třeba hřiště nebo kina, kde by dělníci mohli trávit volný čas, chybí. "Na ostatním se pracuje," říká starosta Solnice Jan Hostinský. Změnit územní plán tak, aby se daly stavět byty, či naprojektovat obchvat podle něj nějaký čas trvá a ještě trvat bude. "Automobilový průmysl je rychlý, když se prodává, tak vyrábí," říká starosta. "Stát na takovou rychlost není nastaven."

Výsledek je tristní. Škodovka hlásí rekordní prodej i zisk, zaměstnanců nakonec nabrala skoro třikrát víc, než plánovala. Přímo v automobilce jich dnes dělá kolem osmi tisíc, když se připočtou dodavatelé, jde o víc než deset tisíc pracovníků. A region trochu kolabuje.

Jen ve dvoutisícové Solnici bydlí podle starosty Hostinského kolem šesti set dělníků, je tu sedm ubytoven a činí se také běžní občané. "Někteří zdejší lidé pronajmou dělníkům patro v domku, jiní se odstěhují a pronajmou celý dům nebo byt," říká starosta. "Podnikavci skoupili, co se dalo, i ty největší špeluňky." Ceny nemovitostí tu postupně rostly, dnes už není na prodej skoro nic. Solnice zaspala, žádné obecní byty v dohledné době nepostaví. "Rádi bychom stavěli," říká starosta. "Ale ceny pozemků vylétly do nebeských výšin."