Na českém trhu výrobci vířivek Usspa už druhým rokem rostou tržby o desítky procent. Firma těží také z oživení ve Španělsku, které je největší ze zahraničních trhů, kam dodává. Aby mohla příjmy zvyšovat ještě více, potřebuje se firma z Dolní Dobrouče lépe usadit na dalších trzích v Evropě, kde se ročně celkem prodá přes 50 tisíc vířivek.

Rodinná firma Usspa je největším českým výrobcem vířivek, jichž ročně vyrobí řádově stovky kusů − od běžných po ty nejluxusnější za statisíce korun.

Původně firma založená v roce 1995 jen dovážela díly ze Spojených států, které sestavovala a prodávala. Brzy ovšem začala s výrobou ve vlastní továrně, k níž potom přidala vývoj a design, jímž se Usspa výrazně odlišuje od konkurence. Firma má řadu patentů a patří k menšině světových firem, které pro vířivky vyvinuly i vlastní rozvaděče pro řízení jejich provozu.

Loňský obrat společnosti vzrostl na 135 milionů korun, což je o pětinu více než v roce 2015, kdy na trhu opět začala konjunktura. Předtím se prodeje Usspa několik let pohybovaly kolem sto milionů korun. Prodej vířivek je hodně svázaný se stavbami a rekonstrukcemi rodinných domů. Koupě bývá rozhodnutím celé rodiny, která v tu chvíli velmi často zvažuje, zda si koupit druhé auto, nebo dát peníze na vířivku.

Domácí prodeje nyní tvoří celkem 55 procent obratu firmy. "Český trh je pro nás srdcový a klíčový. Pro budoucnost je ale ještě důležitější, co chystáme venku," řekla ředitelka firmy Kateřina Kadlecová. Ta je dcerou zakladatele firmy, od něhož roku 2011 převzala odpovědnost za její chod.

Zatímco v Česku se firma stará o prodej sama a nehodlá to měnit, v zahraničí je pro úspěch důležitá síť prodejních partnerů. "Prodáváme emoce a příjemnější život, proto je výběr tak důležitý," vysvětlila Kadlecová.

Usspa není na evropských trzích nováčkem, již nyní dodává do 20 zemí. Důležitým cílem je více prorazit na trhu v Německu a Rakousku. Firma, která zaměstnává přes 60 lidí, zároveň zřizuje i pozici exportního manažera.

Cílem firmy je, aby zahraniční trhy tvořily 60 procent obratu. K tomu chce využít zkušenosti ze Španělska, kde má dceřiný podnik. Na tamní trh vstoupila v roce 2009, v době, kdy místní stavebnictví zasáhla krize. Usspa se ale rozhodla na trhu zůstat, což se jí nyní při oživení vyplácí. "Máme napojení na některé španělské developerské firmy, které s námi dlouhodobě spolupracují," řekla Kadlecová.

Firma ve Španělsku vydělává i na servisu, který považuje za znak seriózního prodejce. Životnost vířivek je podle Kadlecové desítky let, jednotlivé součásti se ale mohou opotřebovat dříve. Právě servis přitom moc neřeší levnější prodejci čínského zboží, kteří často na trhu působí jen několik let.