V době, kdy se potýká s finančními důsledky emisního skandálu, si Volkswagen zadělal na další problém. Odborům se nelíbí, že člen představenstva Herbert Diess, odpovídající za hlavní koncernovou značku, prosazuje rychlejší rušení pracovních míst, než bylo loni v listopadu dohodnuto v koncernovém Paktu budoucnosti.

Podle tohoto plánu by se mělo v německých továrnách Volkswagenu do roku 2020 zrušit 23 tisíc míst. Ale nikoliv rozdáváním výpovědí. Prostě tak, že místa po zaměstnancích, kteří odejdou do důchodu či přejdou k jiné firmě, se nebudou obsazovat.

Bernd Osterloh, předseda koncernových odborů, který také sedí v šestičlenném prezidiu dozorčí rady, pohrozil, že odboráři přestanou na plnění Paktu budoucnosti s vedením spolupracovat, že přeruší jednání o čtyřicetihodinovém pracovním týdnu a budou také ignorovat žádosti managementu o povolení přesčasové práce.

Problém je v tom, že kopie tohoto dopisu se dostala do rukou novinářů a odboráři ho následně uveřejnili ve svém časopise.

Německá média jeho obsah charakterizují jako ultimátum. Na druhé straně připomínají, že v chování koncernových odborů to není nic nového a znovu nezbude nic jiného než hledat kompromisy.

23,9 %

je podíl, který loni Volkswagen získal na trhu Evropské unie ve srovnání s 24,6 procenta v roce 2015. V unii se v uplynulém roce prodalo přes 14,6 milionu nových osobních aut, meziročně o 6,8 procenta více.

Následoval další dopis, spíše oběžník, který šéf koncernu Matthias Müller adresoval všem zaměstnancům.

Upozorňuje v něm, že interní konflikty nelze tímto způsobem vynášet na veřejnost, neboť mezi zaměstnanci pak vzniká velký neklid.

Nemluvě o pověsti společnosti, otřesené emisním skandálem.

"Vzniká tak fatální a špatný dojem, že ve Volkswagenu jdeme proti sobě, a nikoliv spolu. Obraz, který o Volkswagenu podávají média, není ten podnik, který znám a který mi leží na srdci," napsal mimo jiné Müller v oběžníku.

Pokud by odbory skutečně začaly Pakt budoucnosti, dohodnutý po vleklých jednáních loni v listopadu, bojkotovat, byla by to pro Volkswagen těžká rána. "Investoři podnik pozorně sledují. Letos se ukáže, zda je skutečně schopen prosadit reformu," komentuje v listu Handelsblatt automobilový analytik Arndt Ellinghorst z poradenské firmy Evercore ISI.

Největší prodejci osobních aut v EU

Odbory mají ve Volkswagenu větší vliv než v ostatních německých koncernech. Herbert Diess, který dříve seděl v představenstvu BMW a od 1. července 2015 převzal odpovědnost za hlavní koncernovou značku, se zřejmě nechce s tímto faktem smířit, napsal list Süddeutsche Zeitung. Poukazuje na to, že odboráři používají i peprné výrazy. Například že topmanažer Diess jedná hluboce aso­ciálně a "zadkem opět boří jednací mosty".

Thorsten Hofmann, komunikační expert, který radí také Volkswagenu, to považuje za varovný příznak. Stejně jako rozesílání vnitrofiremních dopisů a oběžníků. Mohlo by to svědčit o bezmocnosti.

"Obě strany ve sporu tahají za jeden provaz, ale opačným směrem, přičemž každé z nich se otočil kolem krku," dodává Hofmann. Automobilka tak podle něho vysílá velice špatný signál zákazníkům, obchodním partnerům, a především svým zaměstnancům.

Šéf koncernu Müller slibuje, že se zasadí o to, aby byl konflikt "konstruktivně překonán" a podnik mohl úspěšně zvládnout důsledky emisního skandálu a splnit prodejní cíle.