Hry na generály byly nejpopulárnější skoro před dvaceti lety. Nyní se žánr strategie v reálném čase vrací v méně tradiční podobě od Microsoftu. Halo Wars 2 staví na populárním herním vesmíru Halo, ve kterém lidstvo bojuje proti mimozemským Covenantům.

Díky tomu ovládáte ve hře známé jednotky vesmírné pěchoty, elitní jednotky Spartanů a ikonické bojové prostředky, jako je průzkumné "bévépéčko" Warthog nebo vzdušné jednotky Pelican. Prostředí Halo je ale jen jednou částí hry. Tou druhou je povedená strategie, která staví na zavedených principech a přidává vlastní zlepšováky. Důležitou novinkou je, že lze strategické Halo hrát i na počítačích s Windows 10.

Příběh u strategických her není zbytečný, to ukázala už první hra tohoto typu Dune podle knižní série Franka Herberta. Halo Wars 2 na toto dědictví navazují příběhem vesmírné lodi UNSC (United Na­tions Space Command) Spirit of Fire ztracené ve vesmíru. Po 25 letech se posádka, která hrála hlavní roli v prvním dílu Halo Wars, probudí na dosah neznámé planety, bez spojení s domovem a bez palubní umělé inteligence.

Už první výsadek na neznámou planetu přinese hráčům překvapení v podobě nových nepřátel. Malá skupina Spartanů narazí na zničenou výzkumnou základnu a obřího generála Atrioxe. Ten původně bojoval v řadách Covenantů, ale později se postavil proti nim a nyní se pouští do střetů s každým, na koho narazí.

Ačkoliv popsaná premisa působí jednoduše a šablonovitě, hra příběh podává s velkou dávkou atmosféry a emocí díky fantastickým animovaným sekvencím a vynikajícímu soundtracku. Na bojišti pak už na emoce není čas. Autoři hry ze studia Ensemble v kampani pro jednoho hráče kombinují různé taktické situace, od průzkumu nepřátelského území s malým počtem jednotek až po klasickou výstavbu základen a budování vlastní armády s desítkami bojových útvarů. Animované předěly upřesňující taktické úkoly se objevují i v průběhu plnění jednotlivých misí, aby hráč nezapomněl, že nehraje generickou šachovou partii, ale Halo.

Bude se líbit

◼ Povedený herní systém
◼ Špičkové zpracování
◼ Vynikající verze pro PC

Může vadit

◼ Důraz na sběratelské karty
◼ Vysoká cena 1800 korun

Halo vzniklo na Xboxu a změnilo žánr 3D stříleček. Halo Wars jako strategická hra takové ambice nemají, ale přesto přináší něco nového. Velký důraz kladou na nový herní režim Blitz, který má va­riantu pro jednoho hráče (nebo pro dva v režimu spolupráce) i variantu on-line klání proti lidským protivníkům. V režimu Blitz nemá hráč klasickou základnu, ve které by vytvářel bojové jednotky, místo toho vynáší na bitevní pole jednotky s pomocí karet.

Cílem hráče je obsadit alespoň dvě ze tří označených kót na mapě a bránit je tak dlouho, dokud nedostane dostatečný počet bodů. Jde v podstatě o směs karetních her, jako je Heartstone, a populárních akčních her označovaných jako MOBA. Důvod, proč Microsoft tolik propaguje Blitz, je prostý − sbírání karet generuje Microsoftu zisk, protože nejsnazší způsob, jak karty získat, je koupit si je.

Nejde o nic nového, "sběratelské" karty do svých her už léta zařazuje vydavatel Electronic Arts a Microsoft s nimi má zkušenost z Halo 5 a Gears of War 4.

Halo Wars 2 nicméně obsahují i klasické on-line zápasy a Blitz v režimu hraní proti "počítači" je zábavný − funguje totiž na odlišném principu, kdy se na hráčem bráněné pozice řítí stále silnější vlny protivníků a záleží jen na tom, kolika vlnám dokáže odolat.

Halo Wars 2 excelují nejen v dokonale fungujícím herním systému, který je jednoduchý a přitom nabízí velké taktické možnosti, ale také v technickém zpracování. Hra vychází na Xbox One a PC a na obou platformách nabízí odpovídající ovládání. Na Xboxu využijete všechna tlačítka na gamepadu a vše funguje, jak má. Na PC je samozřejmě lepší myš a klávesnice.