Vlastně nikdy české politiky nezajímaly. Zdálo se, že Česko bude vysokorychlostní tratě navždycky obdivovat jen na barevných fotografiích francouzského TGV či japonského šinkanzenu. Najednou, sedm měsíců před volbami, o nich mluví všichni. Na ministerstvu dopravy vznikl první oficiální plán jejich budování a největší rivalové i koaliční partneři, premiér a předseda ČSSD Bohuslav Sobotka a ministr financí a šéf ANO Andrej Babiš, se předhánějí, kdo přijde s lepším návrhem, jak výstavbu "českého TGV" urychlit.

Sobotka podporuje co nejrychlejší stavbu úseku mezi Prahou a Drážďany, stejně jako navazující trati do Brna a Břeclavi. Zatím prosadil vznik pracovní skupiny, která se zabývá jen vysokorychlostními tratěmi, a chce kvůli nim změnit stavební zákon. Cíl je všechny přípravné fáze urychlit tak, aby první trať z Prahy do Drážďan vznikla dříve než v roce 2035, jak říkají dnešní plány. Podle člena sněmovního dopravního podvýboru za ČSSD Stanislava Humla by změny měly spočívat zejména v urychlení vyvlastnění. "Je to jediná možnost, jak vše posunout. U liniových staveb u nás nebývá moc možností, kudy trasu vést," řekl Huml.