Když se v listopadu 2015 jedna z nejstarších počítačových firem na světě – Hewlett-Packard – rozdělila na dvě samostatné firmy, dostala Erika Lindauerová na starost vedení české a slovenské pobočky nově vzniklé HP Inc. Té zůstala výroba osobních počítačů i tiskáren a Hewlett Packard Enterprise se zaměřila na technologické služby a software. Dělení bylo mimo jiné reakcí na pokles trhu osobních počítačů. Mělo oběma byznysům umožnit pružněji reagovat na odlišné potřeby zákazníků.

S klesajícím trhem se výrobci počítačů vypořádávají dodnes, i když se pokles zpomaluje. Podle dat společnosti IDC se ve čtvrtém kvartále prodalo na společném česko-slovenském trhu celkem o jedno procento méně počítačů (včetně notebooků, ale bez tabletů) než ve stejném období předchozího roku. Už druhé čtvrtletí ale roste podíl HP na společném trhu – firma předstihla Lenovo a stala se s podílem 27 procent největším prodejcem.

"Díky rozdělení firmy teď dokážeme mnohem víc investovat do rozvoje a vývoje produktů," říká Lindauerová v rozhovoru pro HN. "To se už odrazilo na modelech, které jsme představili."

ERIKA LINDAUEROVÁ (44)

Vystudovala Přírodovědeckou fakultu na Univerzitě Komenského v Bratislavě. Začínala ve slovenském prodejci výpočetní a kancelářské techniky CHS Slovakia. V korporaci, která před svým rozdělením nesla název Hewlett-Packard, působí od roku 1997.

Z řadových obchodních pozic se postupně vypracovala na šéfku divize tisku a vedoucí produktové divize. Po rozdělení společnosti na dvě části v listopadu roku 2015 vede v Česku a na Slovensku společnost HP Inc., které zůstala výroba počítačů a tiskáren. Lindauerová ve volném čase ráda cestuje a potápí se. Je vdaná, má dvě děti.Erika Lindauerová

HN: Co se od rozdělení firmy vám osobně podařilo? Čeho všeho se dosáhlo?

Dělení pro nás byla velká věc. V podstatě celé proběhlo během jednoho roku. Hlavním úkolem bylo, aby naše interní dělení nemělo žádný dopad na byznys. To se povedlo velmi dobře. Neměli jsme žádný výpadek v dodávkách ani problém, se kterým by se naši partneři nebo zákazníci na nás obraceli.

Dělilo se všechno – lidé, procesy, systémy i majetek. Měli jsme štěstí, že v době, kdy se dělení oznámilo, jsme tady v Česku měli naplánované stěhování do nové budovy. Tím se to trochu zjednodušilo.

HN: Co bylo při dělení nejnáročnější?

Udržet kontinuitu byznysu bez jakéhokoliv přerušení. Dosáhnout růstu podílů na trhu a zavést nové technologie a produkty v průběhu roku. Díky rozdělení firmy teď dokážeme mnohem víc investovat do rozvoje a vývoje produktů. Minulý rok jsme uvedli několik desítek technologických novinek, které celkově trh posunuly dopředu.

HN: Vaše firma už několik let trpí poklesem celkového trhu. Co musí dělat, když se pohybuje v takovém prostředí? Jak optimalizujete byznys, abyste udrželi výnosy?

To byl jeden z důvodů, proč došlo k rozdělení. Náš byznys s koncovými zařízeními je neskutečně rychlý. Není o velkých maržích. Je náročný na přesné plánování a na exekuci. Plánuje se několik měsíců, kvartálů dopředu, protože výroba je na druhém konci zeměkoule a doprava trvá několik týdnů. Je třeba optimálně nastavit sklady našich partnerů – distributorů, aby nedocházelo k přeskladnění, protože to stojí peníze a čas. Toto vše je třeba velmi přesně plánovat, jelikož pak už na dodatečné náklady není prostor v marži, která je už tak velmi malá.

HN: Není ale propad trhu s počítači příliš velký, aby ho bylo možné kompenzovat jen optimalizací dodávek?

V oblasti počítačů jsou nové, rychle rostoucí segmenty trhu. Jsou to segmenty dva v jednom nebo tři v jednom a také oblast herních počítačů. Ty samozřejmě zatím nejsou až tak velké, aby dokázaly kompenzovat celkový propad. Segment 2 v 1 představuje asi jen necelých 15 procent celkových prodejů. Z mého pohledu je to budoucnost počítačů, protože vystihuje trendy současnosti: lidé chtějí být mobilní, chtějí být připojení, chtějí pracovat z domova. I když například ve třetím čtvrtletí český a slovenský trh dramaticky klesal, my jsme na něm vykázali růst 1,8 procenta.

HN: Jak se váš byznys v loňském roce vyvíjel?

Celý trh klesal, takže i my máme pokles obratu v jednotkách procent. Snažíme se nárůst získat v segmentech, které jsou růstové. Navíc jsme se zaměřili na prémiové segmenty, kde se zákazník už tolik nedívá na cenu, ale chce výkonný produkt s pěkným designem a kvalitními materiály, a to jak v oblasti firemních zákazníků, tak i domácností.

HN: Čím to je, že český trh klesal v posledních čtvrtletích rychleji než trh globální? Jsou Česko a Slovensko něčím specifické?

Třetí a čtvrté čtvrtletí byly velmi ovlivněné zásobováním prodejců. Když jeden prodejce před rokem navezl větší množství počítačů a tento rok jeden kvartál vypustil nebo dovezl o něco méně zboží, tak to statistiku ovlivnilo. Naše trhy jsou relativně malé. Na Slovensku mělo vliv i to, že minulý rok státní správa málo nakupovala. Tam byl výpadek viditelný. V Česku jsme tento fenomén nezaznamenali.

HN: Co ovlivňuje prodeje tiskáren? Data za čtvrtý kvartál sice ještě nejsou k dispozici, ale ve třetím čtvrtletí prodeje rostly. Byl to podle vás obrat v trendu?

To bylo opět ovlivněno návozem jednoho z prodejců. Ale tiskárny teď nezažívají takové propady, jaké jsme viděli v uplynulých letech. Tady si myslím, že to nejhorší je za námi.

HP Elite x3

HP chce svými smartphony s operačním systémem Windows nahradit notebooky a kancelářské počítače. Jak se to novému telefonu HP Elite x3 daří si přečtěte v naší recenzi.S novým mobilním telefonem přichází Hewlett-Packard. Model HP Elite x3 může fungovat jako přenosný počítač.

HN: Máte představu, kdy by se trend poklesu prodeje počítačů mohl zastavit?

Pro Česko a Slovensko zatím nevidím detail celkových prodejů, ale co se týče výhledu na celý svět, i letos se očekává propad, byť jen v jednotkách procent a nižší, než jaký byl dosud. Celosvětově porostou kategorie výrobků 2 v 1 a 3 v 1 a také herní počítače. Ale zatím ještě nevykryjí pokles klasických notebooků a desktopů.

HN: Na zdejší trh mohou působit ještě dva efekty: možné letošní posílení koruny a hospodářský růst… Jak se tyto dva efekty projevují? Pomůže to byznysu?

Práce s vývojem kurzu je pro nás součástí byznys managementu, každodenní chléb. Musíme jej sledovat, optimalizovat a plánovat. Faktorů, které ovlivňují výslednou cenu, je více, není to jen kurz. Do toho vstupují také ceny komponentů a ty jdou zatím nahoru. Může se stát, že i když se kurz upraví, tak to vyrovná rostoucí cena komponentů. Zatím se nám zdá, že to k žádnému dramatickém zlepšení nevede.

HN: Kam v HP směřuje vývoj v segmentu tiskáren?

Domácímu spotřebiteli se snažíme přinášet modely s příznivými náklady na tisk, to je řada Ink Advantage. Představili jsme model nejmenší multifunkce na světě. Trendy v oblasti tiskáren nejsou jen levný tisk a zmenšování rozměrů, ale projevují se také fenomény jako sociální sítě a tablety. Máme úspěch s tiskem samolepek 10 x 13 centimetrů. Zákazníci také chtějí tisknout z mobilů. Pro mladé, pro nový styl života, se přizpůsobují i nové funkce a vytvářejí se aplikace. Navíc se i v domácnostech začínají prosazovat laserové tiskárny.

HN: Jaké sledujete u tiskáren trendy v oblasti firemních zákazníků?

V uplynulých letech začaly pronikat do byznysové sféry inkoustové tiskárny, u nichž se daří snížit náklady a zvýšit spolehlivost. Jeden z viditelných trendů je, že do byznysové sféry začíná pronikat i barva. Barva má velký vliv na vnímání. Je například dokázáno, že když firma posílá fakturu, kde je barevně zvýrazněné datum splatnosti nebo další prvky, zaplatí se faktura mnohem rychleji, než když je tisk celý černobílý.

HN: Jak vnímáte souboj mezi inkoustovou a laserovou technologií tisku?

Z našeho pohledu to není souboj. Máme modely obojího. Letos budeme mít asi 16 modelů, z toho tři jsou inkoustové. Oběma platformám věříme.

HN: Statistiky výzkumné agentury IDC, která monitoruje trh s počítači, ukazují, že ve 3. a 4. čtvrtletí jste se stali lídrem trhu, předběhli jste Lenovo. Díky čemu se to podařilo?

To ovlivnily nejen prodeje, ale velkou roli zde také hrají návozy. Když jsou návozy optimalizované, nenastávají extrémní výkyvy. Důležitý je denní byznys management – sledování prodeje a vazba prodeje na zásobování. Výkyvy mohou být způsobené i velkou firemní transakcí.

HN: Co tedy dnes zákazníci chtějí? Co jsou hlavní trendy?

Jsou asi tři. Mobilita, bezpečnost a design. Začnu u mobility: každý chce dnes být připojený 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Lidé chtějí mít přístup k datům a internetu odkudkoliv. To ovlivňuje tvar těchto zařízení, jejich váhu a velikost. Tento trend v HP nazýváme "jeden život". Proto na trhu prosazujeme nové tenké a lehké notebooky se zařízeními 2 v 1, 3 v 1. Věříme, že se na trhu bude objevovat stále více zařízení, která budou konvertibilní – menší, lehčí, snadno změnitelná na jiné zařízení, třeba tablet.

Dalším aspektem je bezpečnost. Dříve lidé pracovali jinak – měli jeden počítač v práci a jiný doma. Pracovní, firemní IT svět byl od toho domácího, soukromého oddělený. Dnes vše splývá. Lidé mají notebook, na kterém čtou noviny, sledují filmy, Facebook, svoje soukromé stránky nebo cokoliv, co je zajímá, a zároveň to samé zařízení používají v práci. Oba tyto světy ale mají zcela odlišné požadavky na bezpečnost.

Třetím trendem je design. Zařízení, které máme doma nebo ukazujeme kamarádům, musí být pěkné, sexy a navíc lehké. V práci je zase důležitá bezpečnost, kvalita použitých materiálů a provedení zařízení. Všechny tyto věci dnes musíme spojit do jednoho produktu. To jsou kritické parametry, které ovlivňují design a vývoj zařízení.

HN: Myslíte, že zájem o design počítačů má kořeny u fenomenálního úspěchu Applu? Že se tím výrobci po celém světě inspirují?

Design hraje důležitou roli hlavně u high-end produktů. Je to prostě trend, který zákazníka ovlivňuje.

HN: V čem se HP odlišuje v rámci zdejšího trhu od konkurence, jako je Lenovo, kterému je trh s mobilními telefony bližší?

HP dbá výrazně na použité materiály. Do celkového cyklu produktu se snažíme také zakomponovat globální zodpovědnost za životní prostředí. Zavázali jsme se například, že do roku 2020 snížíme uhlíkovou stopu na našich produktech o dalších dvacet procent.

HN: Myslíte si, že tohle je to nejdůležitější, na co zákazník slyší?

To asi ne. Každý zákazník se zaměřuje na design, cenu a základní parametry. Ale my také velmi investujeme do zajištění bezpečnosti před kyberútoky, ať už jde o domácího, nebo korporátního zákazníka. Máme například ochráněný BIOS, který se sám kontroluje a opravuje.

Pro korporátního zákazníka je kritická kvalita zařízení. Náš podíl na trhu korporátních zákazníků je více než dvojnásobně vyšší než u jiné značky na trhu. Korporátní zákazníci znají kvalitu HP a znají i služby s tím spojené. Tento rozdíl zákazník vidí.

HN: Jak si myslíte, že bude vypadat budoucnost osobních počítačů za pět či sedm let?

Dojde k výraznému posunu k mobilitě. Lidé jsou dnes zvyklí mít zvlášť notebook, tablet a mobil, ale to se časem spojí do jednoho zařízení, které bude výkonné, které bude zvládat práci i zábavu. Dá se očekávat, že budou chtít mít jeden počítačový "mozek", kde budou mít svá data nebo přístup k datům uloženým na cloudu, který bude hrát čím dál důležitější roli. Do toho bude ze všech stran vstupovat internet věcí.

HN: Co si myslíte o vizi, že budeme ovládat počítače gesty či hlasem, nebo o holografické technologii? Stanou se tyto prvky součástí světa počítačů už během nejbližších pěti nebo sedmi let?

Co se týče gest, ta se budou zatím využívat jen ve specifických oblastech, ale přihlašování k účtu pomocí otisků prstů nebo snímku oční rohovky je dnes již standardem.