Trh funkčního oblečení do přírody projde změnou. Boty, bundy, rukavice a stany budou sice "zelenější", zřejmě ale nebudou nabízet takový užitek jako dosud. A pocítí to i tuzemský outdoorový trh. Působí na něm desítky firem a Češi tu ročně utratí odhadem přes pět miliard korun.

Evropská komise v prosinci schválila zákaz některých látek používaných i k výrobě nepromokavých membrán. Nařízení, které posléze přejde do zákonů evropských zemí, má letos v dubnu schválit europarlament.

"Členské státy pak budou mít 36 měsíců, aby věc uvedly v platnost," řekla mluvčí Evropské komise Mirna Talková. Ve Spojených státech připravila podobné opatření tamní agentura pro ochranu přírody EPA.

Perfluorované látky (PFC)

Uměle vytvořené sloučeniny, kde jsou všechny vazby uhlík–vodík nahrazeny vazbami uhlík–fluor. Jde o látky, které odpuzují vodu a tuk. Zároveň mají vysoký bioakumulační potenciál – ukládají se v organismech včetně lidského. Člověk jim může být vystaven vdechnutím, pozřením i kožním kontaktem. Tyto látky do přírody unikají zejména při jejich výrobě. Známým užitím PFC, konkrétně perfluoroktanové kyseliny (PFOA), je například textilní membrána Gore-Tex.

Výrobci nepromokavých membrán budou muset zapomenout na perfluorokarbony (PFC). Právě tyto látky vyhledávanou vlastnost outdoorového oblečení − propustit vlhkost ven, ale nikoliv dovnitř − umožňují. V přírodě se ale velmi dlouho rozkládají a podle několika nedávných průzkumů se také ukazuje, že mohou být toxické.

Mnohé firmy již s těmito látkami nepracují. Na jejich bázi se ale dosud vyráběla třeba nejrozšířenější technologie tohoto typu Gore-Tex a také řada alternativ zejména z Asie.

Vodoodpudivých vlastností v budoucnu zakázaných látek se využívá také v ochranných nátěrech nebo na nepřilnavých površích nádobí či obalů potravin. Zatímco hlavně u výrobků spojených s jídlem firmy od fluorokarbonů samy přirozeně upouštěly mnohem dříve, v textilním průmyslu byl odklon pomalejší.

Firmy investují do alternativ

Loni publikovaná studie Greenpeace například ukázala, že jen čtyři ze čtyřiceti testovaných výrobků velkých outdoorových značek neobsahují škodlivé látky. Šlo o velké světové firmy jako Mammut, Jack Wolfskin, The North Face, ale i výrobce sportovního oblečení včetně Nike nebo Adidasu.

Na tlak ekologických aktivistů a nyní i regulátorů už Gore Fabrics, která Gore-Tex vyrábí, zareagovala. "Odstraníme PFC z 85 procent našich výrobků do roku 2020. Kompletně PFC free pak bude portfolio našich produktů do roku 2023," uvedl manažer udržitelnosti Gore Fabrics Bernhard Kiel.

Do této proměny chce firma investovat 15 milionů dolarů (380 milionů korun). První výsledek v podobě inovované membrány by mohla společnost trhu údajně nabídnout už příští rok.

Adidas chce podobný krok stihnout dřív. Podle manažera oddělení inovací Adidasu Philippa Meistera už letos.

Nová řešení zřejmě zhorší funkčnost

Gore Fabrics a spol. budou nové regulace stát nemalé investice. Pro jejich odběratele to přitom nemusí nutně znamenat výrazně vyšší náklady. Výrobci ale upozorňují na to, že bez PFC se snižuje funkčnost technologií, na něž si lidé zvykli.

"Místo tkanin s úpravou s osmiprvkovými molekulami uhlíku už jsme začali pracovat s ekologicky šetrnějšími tkaninami s úpravou obsahující šestiprvkové molekuly uhlíku. Cenově jsou srovnatelné. Ty první ale zůstanou funkční i po pětadvaceti praních, ty druhé o své vlastnosti po osmi praních přijdou," poznamenává majitel české značky Alpine Pro Václav Hrbek.

Někteří výrobci na "zelenosti" staví marketing už od svého vzniku. Evropská technologie SympaTex, mladší konkurent Gore-Texu, deklaruje, že byla "čistá" vždy. "Oceňujeme rozhodnutí Gore Fabrics, ale je škoda, že jejich společenská odpovědnost je závislá na tlaku veřejnosti," uvedl ředitel SympaTexu Rüdiger Fox.

V Česku se jako ekologická značka outdoorového oblečení snaží zviditelňovat například Tilak. "Jde to ale i jinak než jen pomocí pro přírodu šetrnějších technologií. Trh a spotřebitelé si musí uvědomit, že není třeba kupovat novou bundu každý rok. Pozitivní v této věci může být také používání impregnací," soudí obchodní manažer Tilaku Jan Hauška.