Paní z moře, tajuplné severské drama o víře, naději a citu, se po více než 70 letech vrací na repertoár Národního divadla Brno.

Hru Henrika Ibsena zde pro páteční premiéru připravuje režisér a umělecký šéf Mahenovy činohry Martin Františák.

"Mám blízký vztah k Ibsenovi i k Norsku," řekl Františák. Na hře jej zaujala divokost a vášeň hlavní hrdinky, jež touží po moři a po svobodě.

Ibsenův text je podle Františáka vrstevnatý, dává řadu možností interpretace a výpovědi k dnešku.

"Snažili jsme se vytvářet živé vztahy, vazby a z toho stavět konfliktní, výrazné situace," popsal Františák.

"Je to možná i trochu smutné zjištění, že za sto let se toho mnoho v instituci manželství nezměnilo," doplnila dramaturgyně činohry Lucie Němečková.

Ibsenova hrdinka Elida Wangelová není daleko od moře šťastná. Láká ji volná plocha širého oceánu, navíc pochybuje, zda udělala správně, když se vdala za staršího lékaře.

Jednoho dne v nedalekém fjordu přistane loď s cizincem, který Elidě připomene dávný slib a láká ji, aby s ním odešla.

Do hlavní role režisér obsadil Evu Novotnou, v níž vidí ideální představitelku Elidy. Jejího partnera, okresního lékaře Wangela, si zahraje Petr Halberstadt.

Stejná dvojice ztvárnila hlavní role také v poslední brněnské inscenaci Ibsenovy Nory.

Ibsen patří k často uváděným autorům, brněnské scény nejsou výjimkou. HaDivadlo má od roku 2015 v repertoáru Stavitele Solnesse. V roce 2013 se ve Studiu Marta hrál Peer Gynt a v Redutě Nora.