Bylo to 1. října roku 1964, kdy Japonsko získalo pověst země, kde jezdí superrychlé vlaky. Na svoji první komerční jízdu se tehdy přesně v 5 hodin 59 minut z Tokia do Ósaky vydal expres Šinkansen. Stejně se nyní nazývá i síť vysokorychlostní dráhy spojující většinu velkoměst na ostrovech Honšú a Kjúšú. Soupravy jsou proslulé nejen svojí rychlostí dosahující až 300 kilometrů v hodině, ale také čistotou a minutovou přesností.

Země železničních rychlodrah letos přijde s další novinkou − ­luxusními hotely na kolejích, kde si budou bohatí cestující během jízdy užívat nejenom přírodní krásy Japonska a jeho pamětihodnosti, ale také vybrané pokrmy z kuchyně věhlasných kuchařských mistrů.

Přepychovou vlakovou soupravu Šiki-Šima, určenou pro okružní jízdy, nyní testuje drážní společnost East Japan Railways. Na výlet s prvními turisty by měla vyrazit začátkem letošního května z Tokia směrem na severovýchod. V deseti vagonech bude místo pro pouhých čtyřiatřicet cestujících. Itinerář může být buď čtyřdenní, se třemi noclehy, nebo dvoudenní, tedy s jedním noclehem. Cena jízdenky se pohybuje od 270 tisíc jenů (v přepočtu kolem 59 tisíc korun) do 1,25 milionu jenů (275 tisíc korun).

275 tisíc Kč

až tolik mohou stát jízdenky luxusním vlakem Šiki-Šima

Luxusní výletní vlak "Twilight Express Mizukaze"s desítkou vozů maximálně pro 30 cestujících připravuje také společnost West Japan Railways. Vyjet by měl 17. června. "Chceme, aby cestující během jízdy objevovali krásy západního Japonska a aby jim prostředí našich vlaků připomínalo staré dobré časy," říká Jošihisa Cujimoto z firmy West Japan Railways.

Každý vůz nabízí luxusní jedno- až dvoumístné prostorné kupé vybavené jako hotelový pokoj. Do kaž­dé soupravy je zařazen také vůz koncipovaný jako jedno rozlehlé apartmá. Zahrnuje ložnici, obývací pokoj, jídelnu, dále koupelnu s vanou a privátním balkonem. V čele soupravy a na jejím konci je připojen zvláštní vagon upravený jako prosklená vyhlídková terasa s pohovkami.

Twilight Express Mizukaze v. Šiki-Šima

Společnosti tvrdí, že o výlety v luxusních hotelích na kolejích je mimořádný zájem. Cílí především na bohaté japonské důchodce, kteří si v minulosti − za starých dobrých časů hospodářské prosperity − našetřili dost peněz a chtějí si je ještě užít.

Mluvčí společnosti East Japan Railways Keniči Koga soudí, že okružní výlety na kolejích rovněž pomohou ekonomicky pozvednout venkovské oblasti, které stále trpí odlivem mladých lidí do měst. "Luxusní vlaky přinesou další podnět domácímu cestovnímu ruchu," tvrdí Koga.

Důležitou cílovou skupinou podle něj mají být také zahraniční turisté. Do roku 2020, kdy bude Tokio pořádat letní olympijské hry, by se počet návštěvníků Japonska měl zhruba zdvojnásobit na 40 milionů ročně.