Byla to jedna z kdysi ikonických amerických firem nově rostoucího technologického průmyslu. Letos ale dokončí prodej svého hlavního byznysu a změní jméno − Yahoo!, jehož digitálněreklamní část, e-maily a mediální část kupuje koncern Verizon, se přejmenuje na Altabu.

Firmě po prodeji nejviditelnější části, kterou Verizon kupuje za 4,83 miliardy dolarů, zbudou aktiva hlavně v podobě podílu v čínském internetovém prodejci Alibaba (15 procent) a japonské odnoži Yahoo! (35,5 procenta). Nový název Altaba je kombinací slov alternativní a Alibaba, jak potvrdil deníku Wall ­Street­ Journal nejmenovaný zdroj z firmy. Jde prý o alternativní způsob, jak vlastnit akcie čínského obra.

Dosavadní šéfka Yahoo! Marissa Mayerová po dokončení transakce s Verizonem ve své funkci skončí. Do Yahoo!, které se v posledních letech proslavilo hlavně dvěma obřími úniky dat svých zákazníků, přišla v roce 2012 z Googlu s velkými očekáváními, že firmu, která je spojena s nástupem internetu a e-mailu v Americe, oživí. To se jí ovšem nepovedlo.

4,83 mld. USD

byla cena, za kterou Verizon kupuje e-mailovou, reklamní a mediální část Yahoo!. Po odhalení úniků dat ale možná klesne.

Obchod s Verizonem ještě není zdaleka ukončen, protože právníci a experti Verizonu zkoumají, jaký měl únik dat nejprve půl miliardy a posléze miliardy uživatelů dopad na firmu. Verizon by podle manažerů citovaných deníkem Wall Street Journal mohl chtít změnit podmínky nákupu − anebo ho také celý zrušit.

Druhý a vážnější únik dat, ke kterému došlo v srpnu roku 2013, firma oznámila teprve před měsícem. V prohlášení uvedla, že průlom má všechny znaky státem podporovaného kybernetického útoku. Ve firmě na něj údajně přišli až loni v listopadu, když se na ně obrátil soud v jiném případu s podezřením na použití ukradených dat.

Yahoo! vzniklo v roce 1994 na Stanfordově univerzitě v Kalifornii jako projekt dvou studentů. Doména Yahoo.com byla zaregistrována 18. ledna 1995. Společnost vybudovaná kolem stejnojmenného vyhledávače rostla rychlým tempem. V lednu 2000, tedy před prasknutím technologické bubliny, byla její tržní hodnota při ceně 118,75 dolaru za akcii na maximu − 140 miliardách dolarů. O rok později už se akcie prodávaly i za 8,11 dolaru. Dnes má Yahoo!, hlavně díky podílu v Alibabě, hodnotu necelých 40 miliard dolarů.

Yahoo! nezvládlo nástup konkurenčních firem jako Google, který v roce 2004 přišel se svým e-mailem Gmail a s ním propojenými službami − a hlavně velkým úložným prostorem pro data jednotlivých uživatelů. A nejen to − někteří experti varovali, že Yahoo! zaostává i za ochranou dat a v blokování spamů a dalších způsobů, jak se přes e-mail dostat k citlivým údajům klientů. Tyto obavy se zřejmě naplnily.