Německá Lufthansa loni ztratila pozici největších evropských aerolinek. Více cestujících přepravila irská nízkonákladová společnost Ryanair.

Nárůst cestujících zaznamenaly obě společnosti. Úspěšnější byl však právě Ryanair, se kterým letělo 117 milionů pasažérů, tedy meziročně o 15 procent více. Společnost láká zákazníky především nízkými cenami letenek. Do roku 2024 chce přepravovat 200 milionů cestujících ročně.

Lufthanse společně s jejími dceřinými aerolinkami jako German­wings či Eurowings se podařilo počet lidí na palubách svých letadel navýšit pouze o necelá dvě procenta na celkových 109,7 milionu.

Na nízkém nárůstu počtu cestujících se projevily i potíže, se kterými se skupina potýkala. V minulém roce pokračovaly stávky pilotů či palubního personálu. Od počátku roku 2014 uskutečnili celkem 15 protestních akcí za vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky. Vedení firmy se naopak snaží náklady snížit, aby mohlo lépe konkurovat právě nízkonákladovým aerolinkám, jako je Ryanair. Poslední stávka se v Lufthanse konala koncem listopadu a trvala šest dní. Aerolinky zrušily kolem 4450 letů a přišly zhruba o 100 milionů eur. Společnost o celé situaci aktuálně jedná s odbory, které přislíbily, že se do konce ledna žádná další stávka neuskuteční.

Výrazné zvýšení počtu cestujících za loňský rok hlásí kromě Ryanairu další evropské nízkonákladové aerolinky. Norská společnost Air Shuttle vykázala nárůst o 14 procent, maďarský Wizz Air pak o 19 procent.

Slabší růst zaznamenal britský easyJet, na který měly větší dopad stávky ve Francii a obavy z teroristických útoků. Počet cestujících vzrostl o necelých sedm procent na 74,5 milionu cestujících.