Design pomohl automobilce Škoda k novému rekordu. Nová generace Superbu se zákazníkům líbí i jako limuzína. Hlavně tato relativní drobnost je za loňským růstem prodejů značky.

Předchozí verze modelu se prodávala v naprosté většině jako kombi. Zájemce o sedany příliš neoslovovala. Nový Superb byl loni úspěšný i u zákazníků, kteří se do té doby ohlíželi někde jinde. Prodeje modelu vzrostly z 80 tisíc v roce 2015 na loňských 139 tisíc. Tento rozdíl je téměř tím, o co stouply celkové prodeje.

"Stále více se nám daří emocionálním designem nadchnout nové skupiny klientů," říká šéf značky Bernhard Maier.

Firma loni zákazníkům dodala 1,128 milionu aut, což znamená růst o 6,8 procenta a dosud nejlepší výsledek. Automobilka se tak krok za krokem přibližuje svému novému cíli − chce dosáhnout dvoumilionové mety.

Škoda roste na všech největších trzích

Vedle Superbu pomohl z pohledu modelů i Rapid. Hlavně v Číně se prodeje tohoto vozu zase zotavují, i když stále zaostávají za původním očekáváním.

Růst v říši středu

Čína je pro Škodu nejdůležitější trh a zdroj poloviny loňského zlepšení prodeje. Loni tam značka dodala 317 tisíc aut, bezmála třicet procent celkového odbytu. Pro automobilku ale není jednoduché si své pozice udržet.

Podíl Škody v Číně v posledních letech klesá, a to hlavně kvůli zostřené konkurenci. Například Octavia v Číně ještě před pár lety útočila na dvacítku nejprodávanějších modelů. Nabídka je ale dnes mnohem širší, své vozy této kategorie tam prodávají prakticky všechny globální automobilky a nově i řada stále silnějších čínských značek. Nyní je proto Octavia (navzdory meziročnímu růstu) až na 45. místě žebříčku, mezi první stovku se dostala jako jediný model Škody.

Pozice automobilky v Číně je nejhorší od roku 2008, konkurenti jí zkrátka nedovolili ukrojit si z tamního trhu větší díl. Jen částečně může mladoboleslavské inženýry uklidňovat, že jedno z nejprodávanějších čínských aut − Volkswagen Santana − je podobně jako Seat Toledo prakticky jenom upravený model Rapid.

Škoda však má plány mnohem ambicióznější. V Číně chce zapůsobit novými SUV modely. To se zatím příliš nedaří − v zemi se dosud vyrábí a prodává jen prodloužená verze modelu Yeti, ten ale mezi bestsellery nepatří.

Výrazně pomoci má nový model Kodiaq, který se v Číně začne vyrábět letos a má se zde objevit i ve verzi kupé. "Snažíme se vyhovět specifickým požadavkům čínských zákazníků," uvádí mluvčí automobilky Zdeněk Štěpánek. Ta plánuje, že prodej v Číně zdvojnásobí během dalších pěti let.

Základ odbytu tak stále leží v Evropě. V té západní loni celkově prodala 455 tisíc vozů, tedy o polovinu více než v Číně. Silná je i střední Evropa s celkovým prodejem 184 tisíc aut.

Továrna na peníze

Škoda v roce 2015 dosáhla nejlepšího zisku ve své historii. Vydělala 31 miliard korun čistého při tržbách 315 miliard. Loňské vyšší prodeje a zejména pak lepší odbyt větších a vybavenějších aut naznačují, že ke zlepšení dojde i u finančního výsledku za rok 2016. Více výbavy si zákazníci loni pořizovali nejen u Octavie a Superbu, ale i u Rapidu a menší Fabie. Automobilce nadále pomáhala také intervencemi ČNB oslabená koruna. Díky tomu se značka v poměru k tržbám dostala mezi nejziskovější automobilky světa.

Koncern Volkswagen, do kterého Škoda patří, byl loni podle celkového prodeje největší automobilkou světa. Prodej všech značek, které zahrnuje, dosáhl rekordních 10,3 milionu vozů. Skupina Toyota se tak posunula s očekávaným prodejem 10,1 milionu na druhé místo.

Škoda je třetí nejsilnější značkou koncernu. První je Volkswagen s prodejem bezmála šesti milionů aut, druhé Audi s 1,9 miliony vozů. Až s odstupem za Škodou zůstává Seat a Porsche. Slabinou Volkswagenu může být slabý podíl na americkém trhu. Přes 80 procent prodejů připadá téměř rovným dílem na Evropu a Asii.