Hutní impérium Třinecké železárny miliardáře Tomáše Chrenka rozjíždí nový byznys. Kromě železa začíná zpracovávat i další kov − hliník. Třinecké železárny proto podle zjištění HN koupily firmu Imopra na Uherskobrodsku.

"Je to pro nás možnost rozšířit si působení i do výroby z hliníku, který je v automobilovém průmyslu trendem," řekla ke koupi Imopry mluvčí Třineckých železáren Petra Jurásková. Obchod potvrdil i dosavadní spolumajitel a šéf Imopry Josef Moštěk. Obě strany ale odmítly sdělit cenu transakce.

Pro Třinecké železárny může být hliník jednou z cest, jak snižovat dopad těžké situace na trhu s ocelí. "Loňský rok nebyl pro výrobce ocelových produktů jednoduchý, což se odrazilo i v hospodaření společnosti. Nepodařilo se nám dosáhnout výsledků, které jsme plánovali," připustila Jurásková.

135 milionů korun

byl obrat společnosti Imopra podle poslední zveřejněné účetní závěrky – za rok 2015. Čistý zisk dosáhl 23 milionů korun.

Konkrétní čísla nechtěla zveřejňovat do konání valné hromady společnosti. Předloni Třinecké železárny dosáhly čistého zisku 2,78 miliardy korun.

Hliník je klíčovým kovem pro automobilový průmysl a jeho význam ještě poroste s tím, jak automobilky budou muset čím dál víc snižovat emise. Díky hliníku − namísto oceli − má auto výrazně nižší hmotnost a tím i nižší spotřebu. V okruhu zhruba 300 kilometrů od Třince je řada automobilových továren značek jako Hyundai, Kia, Toyota, Peugeot, Citroën, Opel, Volkswagen, Škoda, Fiat a v budoucnu i Land Rover.

Miliardové investice

◼ Letos hodlají Třinecké železárny investovat zhruba tři miliardy korun, nejvíce za posledních 10 let.
◼ Zásadní proměna čeká blokovnu, kterou oceláři nazývají srdcem všech válcoven. Ročně zpracuje až 600 kilotun oceli nejtěžších profilů, jako jsou velké bloky a bramy, části sochorů či kolejnice.
◼ Úpravami projde provoz výroby železa a oceli. "Všechny investice s sebou nesou prvky robotizace," říká generální ředitel železáren Jan Czudek. Téměř třetina peněz je určena na ekologické projekty.

Imopru, kterou Třinecké železárny nyní koupily, založil Josef Moštěk se svým synem Daliborem a dosud společnost vlastnili polovičním dílem. Josef Moštěk před založením firmy působil přes dvacet let v uherskobrodské Zbrojovce, kde získal zkušenosti v oblasti přesného obrábění kovů. Následně rozjel podnikání u sebe doma − ve sklepě.

Dnes má Imopra vlastní továrnu v Nivnici, obrat v roce 2015 dosáhl 135 milionů korun a čistý zisk činil 23 milionů. Imopra vyrábí především hliníkové části klimatizací pro auta a dodává je například pro japonskou firmu Denso nebo německou Mahle, které patří mezi největší dodavatele klimatizací pro auta na světě.

Prodej Imopry neznamená, že se otec a syn Moštěkovi stahují z podnikání. Naopak, hodlají vybudovat další firmu. "Důvodem k prodeji společnosti Imopra byl zejména zájem obou majitelů věnovat se vývojové a výrobní činnosti v oblasti upínacích přípravků, kde vidí velkou perspektivu pro vybudování zcela nové firmy," popisuje akviziční poradce Petr Kymlička ze společnosti BDO, který Moštěkovým radil s prodejem firmy.

"Jejich podmínkou pro vyhledání vhodného investora bylo pokračování v dlouhodobém rozvoji společnosti, což již od začátku dávalo větší šance zájemcům z průmyslové sféry," vysvětluje Kymlička, proč firmu nakonec získaly Třinecké železárny. Ty patří se zhruba deseti tisíci zaměstnanci mezi největší průmyslové skupiny v Česku.