Manažeři německých automobilek dnem i nocí sledují twitterový účet Donalda Trumpa. Kdykoliv se na něm může objevit útok na některou z nich: i firmám jako Volskwagen, BMW nebo Audi může nastupující americký prezident pohrozit uvalením cel na dodávky aut z jejich továren v Mexiku.

"Výrobci aut jsou pod obrovským tlakem," řekl jeden z manažerů z německého autoprůmyslu pod slibem anonymity deníku Handelsblatt. Podle něj se už společnosti na případný Trumpův útok připravují.

Trump opakovaně pohrozil automobilkám Ford, Toyota a General Motors, že uvalí vysoká cla na jejich vozy, které vyrábějí v Mexiku a dovážejí do sousedních Spojených států. "Ani náhodou! Postavte továrnu v USA nebo budete na hranicích platit vysokou daň," vzkázal Trump na Twitteru například japonské Toyotě. Ford v reakci na podobné hrozby zrušil plány na stavbu továrny v mexickém městě San Luis Potosí za 1,6 miliardy dolarů a místo toho zvýší investice ve svém závodě v americkém státě Michigan. Víc chce ve Spojených státech investovat i Toyota.

Německé automobilky jsou na americkém trhu menšími hráči než americké a japonské značky. V Mexiku taky vyrábějí výrazně méně vozů. Přesto se ale jejich vedení obává, aby Trumpova hrozba protekcionismem nedopadla i na ně.

Volkswagen v Mexiku vyrábí půl milionu aut, které odtamtud vyváží jak do Spojených států, tak na další trhy. Audi, které je součástí stejného koncernu, otevřelo v Mexiku továrnu na podzim a do konce letošního roku chce tamní produkci zvýšit na 150 tisíc vozů. Zhruba třetinu z nich chce vyvážet do USA. BMW momentálně v Mexiku buduje továrnu, která má začít vyrábět nová auta během roku 2019. V Mexiku chce expandovat i Daimler, který vyrábí auta Mercedes-Benz.

Podle zdrojů deníku Handelsblatt německé automobily čekají, jak se bude Trump chovat poté, co se 20. ledna stane prezidentem. Zatím své plány na výrobu v Mexiku nechtějí nijak měnit a hodlají napřed prezidentovi vysvětlovat, že vyrábějí i přímo na území Spojených států. Například Daimler v minulých letech do své továrny v americké Alabamě investoval pět miliard dolarů. Do závodu v Severní Karolíně zase přesouvá část výroby z Německa. BMW má ve Spojených státech svoji vůbec největší továrnu na světě.

V nejsložitější situaci je podle komentátorů Volkswagen, který v USA čelí vyšetřování kvůli svému manipulování s emisemi oxidu dusíku. Automobilka se s americkými úřady stále nedohodla na výši pokut, které bude muset zaplatit. Pokud to nestihne ještě za Obamovy administrativy, může mít s Trumpem o to větší problémy.

Podle německých médií se ale Trump může zaměřit nejen na německé automobilky, ale na Německo jako takové. Deník Frankfurter Allgemeine Zeitung Německo dokonce označuje za Trumpovu příští oběť, hned po Číně. Trump Čínu opakovaně obviňuje z toho, že uměle snižuje hodnotu své měny, aby mohla do Spojených států vyvážet víc výrobků. Tím prý Američany připravuje o pracovní místa. Německo je přitom ještě větším vývozcem než Čína a má výrazně vyšší přebytek obchodní bilance. Hodnota jeho měny euro vůči dolaru klesá.

Pokud by se Donald Trump skutečně obul do Německa, nebylo by to poprvé. Během prezidentské kampaně obvinil kancléřku Angelu Merkelovou z toho, že "ničí Německo" a její politika je "šílená". Předtím ji přitom označil za "pravděpodobně největšího lídra v současném světě".