S termíny "dumb" (hloupé) a "smart" (chytré) peníze se setkáváme zejména v oblasti investic do startupových projektů. Neznamená to tedy, že peníze, které máte nyní v peněžence, jsou hloupé nebo chytré. Jsou to "jenom" peníze a jejich chytrost nebo hloupost z nich teprve dělá způsob, jak s nimi nakládáme. A aby toho nebylo málo, hloupé peníze mohou někdy být vhodnější než ty chytré.

Zjednodušeně lze uvést, že hloupé peníze vkládá investor do firmy v případě, že chce za svoji investici získat jasný výnos či podíl a nehodlá se osobně podílet na jejím strategickém vedení, nebo dokonce každodenním chodu. Naopak u investora, který vkládá do firmy peníze chytré, se předpokládá, že s nimi přináší svoje know-how, osobní zájem firmě pomoci v růstu, otevřít trhy nebo pomoci vyřešit problémy dalšího rozvoje firmy. Proto se také většinou v základních poučkách uvádí, že start-up hledající investora by měl raději zvažovat přijetí investice v chytrých penězích než v těch hloupých.