V inženýrské geologii byli vždy na světové špičce. Ale jako by na to Češi zapomněli. Sesuv masivu zeminy na dálnici D8 na Drážďany z roku 2013 byl podle ředitele Ústavu struktury a mechaniky hornin Josefa Stemberka kvůli sérii hrubých chyb v počátku stavby a opomenutí všech inženýrsko-geologických pravidel nevyhnutelný. Vůbec je podle něj neuvěřitelné, s jakou lehkovážností byla stavba D8 vyprojektována. Vlastně se při její přípravě úplně zapomnělo na skutečnost, že trasa vede územím, kde hrozí sesuvy.

Všechny omyly se podařilo napravit až v letošním roce. "Nyní už dálnici žádné bezprostřední nebezpečí nehrozí. Teď už bych jí razítko dal," říká jeden ze zpracovatelů analýzy příčin sesuvu, kterou si objednalo ministerstvo dopravy.

HN: Kdo je vlastně viníkem sesuvu a vůbec celého zpoždění při otevření dálnice D8? Ministr dopravy Dan Ťok označil za jediného viníka majitele nedalekého lomu − společnost Kámen Zbraslav. Vy jste se ale proti takové interpretaci posudku, který jste zpracovávali, ohradili.

V první řadě bych rád zdůraznil, že příčinou nebyla volba vést dálnici tímto územím. V sesuvných územích se po celém světě i u nás stavělo a staví. Samozřejmě to má svá pravidla. Bohužel při přípravě stavby, dále v období před jejím vlastním zahájením a poté i v průběhu stavby inkriminovaného úseku dálnice D8 se základní pravidla nerespektovala, což vyústilo ve sled událostí, které vyvrcholily v roce 2013 sesuvem, jež dálnici zavalil.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se