Kevin Volans poslední dobou pilně cvičil. V Irsku žijící Jihoafričan, jenž je rezidenčním skladatelem letošního festivalu soudobé hudby Contempuls, působí také jako pianista. Tento pátek v pražské La Fabrice uvede svoji hudbu v doprovodu švédského perkusisty Jonnyho Axelssona.

Volans pro něj skládá téměř dvacet let. V Praze spolu ale vystoupí poprvé. A právě proto Volans musel cvičit.

„S výjimkou kratší skladby, kterou jsem začátkem roku uvedl v Londýně, jsem šest let nehrál na veřejnosti,“ vysvětluje Volans v rozhovoru pro HN. „Hrát Chopina je ještě lehké. Ale tahle hudba na interpreta klade nesmírné nároky. Aby ji zahrál pořádně, musí velice tvrdě cvičit. Za dobu, kterou mi zabrala příprava na páteční čtyřicetiminutový koncert, jsem mohl složit dvě symfonie,“ dodává.

Výjimečné klavírní vystoupení sedmašedesátiletého Volanse bude důstojnou tečkou za letošním ročníkem Contempulsu.

Volans je považován za velmi výrazného autora. Studoval u Karlheinze Stockhausena a za posledních čtyřicet let skládal vše od hudby k baletu po opery. Jeho kompozice z roku 1986 nazvaná White Man Sleeps, kterou nahrál americký Kronos Quartet, je patrně nejprodávanější nahrávkou pro smyčcové kvarteto všech dob.

Dnes Volans pravidelně dostává zakázky od prestižních institucí typu Lincoln Center, Wigmore Hall nebo festivalu BBC Proms. A jeho skladby uvádějí orchestry i komorní ansámbly po celém světě.

Volans se narodil v Jižní Africe. Už v mládí ho fascinovaly malby, přesněji abstraktní expresionismus. Ten ho oklikou přivedl k hudbě 20. století. A ta zapříčinila, že když začátkem 70. let jihoafrický Johannesburg navštívil skladatel Stockhausen, Volans se s ním setkal.

Později napsal disertaci o Stockhausenově klavírní hudbě a ta skladatele zaujala natolik, že Volanse pozval do Kolína nad Rýnem. Volans tam složil zkoušku, aby se dostal do Stockhausenovy třídy, začal u skladatele studovat a postupně se vypracoval až v jeho asistenta.

Jejich hudba nezní podobně. Ale sám Volans dodnes označuje Stockhausena za svůj velký vzor. „Nepracuji podobným způsobem, ale naučil jsem se od něj, co obnáší být skladatelem,“ říká.

Posledních třicet let Kevin Volans žije v Irsku a nechává se inspirovat tamní hudbou i malbou. Na zahajovacím večeru letošního festivalu Contempuls tuzemský orchestr PKF – Prague Philharmonia uvedl jeho komorní symfonii Daar Kom die Alibama. Ta je nazvaná podle jihoafrické tradiční písně o jižanské válečné lodi, jež za americké občanské války stíhala loď unionistů a cestou zakotvila v jihoafrickém přístavu.

Hudebně šlo o dílo, které nepopiratelně patří do 20. století. Tvořila ho spíš série orchestrálních textur než konkrétní témata, motivy nebo gradace. Pod taktovkou slovenského dirigenta Mariána Lejavy, jenž se specializuje na soudobou tvorbu, orchestr skladbu přednesl ve velkém, dramatickém stylu. Místy jako by evokoval náladu epické námořní plavby.

Kevin Volans do Prahy přijel už začátkem tohoto týdne. Dva dny zkoušel s perkusistou Axelssonem, jenž ze Stockholmu dorazil v dodávce plné hudebních nástrojů. Ve středu pak Volans přednášel na pražské HAMU.

Program pátečního koncertu v La Fabrice zarámují sólové skladby pro perkuse, které Volans pro Axelssona napsal koncem 90. let. Mezi nimi uvedou dvě světové premiéry, skladby Akrodha 3 a perc:piano, a kromě toho Volans sólově zahraje svoji klavírní etudu č. 8.