Po čtyřicetimiliardovém tunelu Blanka Praha oprášila ještě dražší pokračování nového systému tunelů vedoucích z Holešoviček přes Jarov na Jižní spojku. Pracovně se projektu na magistrátu říká Blanka 2, formální název stavba nemá a metropole ho ani nechce vybírat. "Bude to Petr," řekl žertem pražský náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), když HN popisoval plány na rozsáhlou stavbu v centru města.

Cena komplexu tří ražených i hloubených tunelů vyjde zhruba na 50 miliard korun. "Mohlo by to být i víc," připustil Dolínek.

Praha bude po bývalém primátoru Bémovi a dalších politicích vymáhat škodu kvůli Opencard, podá na ně žalobu - čtěte ZDE

Nyní došlo k důležitému průlomu v jeho přípravě. Metropole ještě letos zahájí výběr projektantů. O tom, že se stavba má rozhýbat, svědčí i pohled do rozpočtu magistrátu na příští rok: město na přípravu projektu plánuje dát celkem 80 milionů korun. Zdánlivě jde o nízkou sumu, ale v příštím roce Praha bude platit pouze přípravu projekčních prací.

50 miliard

korun by mělo stát pokračování vnitřního okruhu Prahy, jemuž se přezdívá Blanka 2.

Dopravní spojnice Blanka 2 patří mezi nejdůležitější plány města, protože dotváří vnitřní okruh. Bez něj se Praha z dopravních kolapsů prý nevymaní.

Trasa komplexu odvede auta od výjezdu z Blanky v Holešovičkách, dále pod Bulovkou přes Balabenku a tunelem pod Jarovem až k Sídlišti Skalka, kde je napojí na Jižní spojku. Další tunel bude na Libeňské spojce.

Přesné vedení významné a dosud chybějící části vnitřního okruhu není zatím dané. Projektanti budou muset například vyřešit úsek ulice Povltavská, kde existují tři varianty: dvoupatrový tunel, dvoupatrová silnice na povrchu či tunel kombinovaný s vozovkou na povrchu.

Studie EIA tyto v Česku poměrně nevídané dvoupatrové komunikace připouští. Drahé a nezvyklé řešení si přitom vynutila situace v oblasti, kde je málo prostoru na čtyři pruhy vedle sebe.

"Ukazuje se, že dopravní systém je do doby, než bude dokončený vnitřní okruh, disfunkční. Kdykoliv se něco v ulicích Prahy opravuje, tak hlavně část města na pravém břehu Vltavy stojí a má zásadní dopravní problémy. Dokončení okruhu je nejlepší řešení," řekl Dolínek.

Již do Vánoc chce město vypsat soutěž na administrátora, který zakázku na projekt zorganizuje. A během prvního čtvrtletí připraví soutěž na výběr projekčních kanceláří. Reálně se tedy začne kreslit nejdříve na přelomu let 2017 a 2018. Samotnou přípravu podrobného projektu, který přijde na stovky milionů, pak odborníci odhadují na zhruba rok a půl − ovšem uchazeči mohou požadovat i delší dobu.

Původně město zvažovalo, že kvůli urychlení prací bude − podobně jako metro D − i Blanku 2 stavět postupně po etapách od Malešic směrem do centra. Od tohoto nápadu však nakonec upouští.

Celkovou dobu příprav Ludvík Šajtar z projekční společnosti Satra, která "malovala" již existující Blanku, odhadl na šest sedm, možná i více let. "Výběrová řízení, odvolání a podobně. Všechno je moc složité," řekl HN Šajtar.

Plánování Blanky ostatně trvalo dvanáct let, dalších osm pak její stavba. V případě Blanky 2 je však náměstek Dolínek optimista. "Bavíme se o horizontu deseti let, kdy by to mohlo stát."