Podmíněným trestem za týrání svěřené osoby končí případ učitelky, která urážela a ponižovala třeťáky a čtvrťáky. Když někdo nezvládal látku nebo zapomínal, nutila jej před ostatními opakovat, že je blb. Dovolání učitelky odmítl před časem Nejvyšší soud (NS), v jehož agendě jde o výjimečnou kauzu. Odůvodnění odmítavého usnesení je nově dostupné v databázi NS.

Třídní učitelka v jedné z poděbradských základních škol podle pravomocného verdiktu na žáky křičívala a častovala je urážkami jako "blbec, hajzlík, hlupák". Podle NS nelze její jednání omluvit tím, že dostala - podle svého tvrzení - "slabší třídu", se kterou měla problémy i předchozí učitelka, a že tři konkrétní žáci měli psychické potíže už dřív.

"Její povinností bylo tyto případné psychické problémy neprohlubovat, k žákům přistupovat citlivě a zejména zachovávat potřebnou důstojnost v jednání s nimi," stojí v usnesení.

Čin podle NS vykazuje všechny znaky týrání, zvlášť při vědomí, že učitelka se specializovala na práci se žáky s vývojovými poruchami učení. "Kdo jiný než právě ona měl rozpoznat škodlivost zlého a necitlivého jednání a dlouhodobého nakládání s dětmi, které takovými vývojovými poruchami trpěly?" nastolili řečnickou otázku soudci NS.

Týrání se podle verdiktu odehrávalo v letech 2011 až 2013 v jedné z poděbradských základních škol. Některé z dětí utrpěly psychickou újmu, u jednoho žáka došlo ke změnám v chování a sebepoškozování - vytrhával si vlasy z hlavy. Dalšímu žákovi diagnostikovali lékaři somatoformní reaktivitu. Trpěl bolestmi hlavy, břicha, obával se křiku, zesměšňování a podceňování, ve třídě prožíval pocity ohrožení.

Okresní soud v Nymburce učitelku loni potrestal dvěma roky vězení s podmíněným odkladem na tři roky. Krajský soud v Praze v únoru verdikt zmírnil na půl roku s roční podmínkou. V dovolání učitelka uvedla, že její jednání nedosahovalo intenzity zlého zacházení, které poškození mohli vnímat jako těžké příkoří. Poukázala na expertizu, podle které nejspíš žáci nebudou mít trvalé psychické následky a podle které svým chováním nijak zvlášť nevybočovala. V dovolání také zdůraznila, že jejím jediným úmyslem bylo naučit žáky látku.