Vizionáři v technologiích a byznysu to mají lehké. Načrtnou nápad, a pokud se ho někdo nechopí a nepřevede do praxe, tak mohou vždy říct, že doba k jejich nápadu nedozrála. Takto americký podnikatel Elon Musk před čtyřmi lety hovořil o rychlé dopravě rychlostí zvuku v uzavřených systémech speciálních trubek, která bude konkurovat letadlům i vlakům a dostala název hyperloop.

Dirk Ahlborn, jenž se pokouší tuto vizi převést do praxe, řídí kalifornskou společnost Hyperloop TT, jednu ze dvou firem, které jsou v nově vznikajícím oboru dopravy nejdále ve vytvoření něčeho konkrétního.

CO JE HYPERLOOP

Zatímco konkurenčním podnikem Hyperloop One, jenž letos na jaře ukázal zkušební dráhu, zmítají vzájemné soudní spory jeho zakladatelů, Ahlbornova firma připravuje nově získané pozemky v Kalifornii ke stavbě první verze své tratě.

"Když získáme včas povolení týkající se dopadu na životní prostředí, tak začneme stavět už letos, nejpozději začátkem příštího roku," řekl Dirk Ahlborn v rozhovoru pro HN na investičním fóru, které bylo na konci minulého týdne součástí konference Globsec Tatra Summit v Bratislavě. Zkušební dráha by měla potom stát do tří let.

Technologie je, předpisy chybí

První verzi je možné sestavit z nyní existujících technologií, tvrdí Ahlborn s tím, že pro další verze vyvíjí firmy spojené s Hyperloop TT i nový kompozitní materiál vibranium ve verzi 2.0.

"Největší problém nyní nejsou technologie, ale regulace. Vytváříme úplně nové odvětví mezi vlaky a letadly a potřebujeme zajistit, aby povolení netrvalo dvacet let," uvedl Ahlborn, viditelně unavený z náročného cestování. "Právě jsem přiletěl z Ruska, kde jsem se setkal s premiérem," omlouval se.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se