Logistická firma DSV loni v Česku zvýšila čistý zisk o polovinu, a to navzdory rostoucímu tlaku na ceny v oboru. Dvě firmy, DSV Road a DSV Air & Sea, loni vydělaly celkem 82 milionů korun, a to přesto, že tržby stagnovaly na 2,5 miliardy korun.

V samotné silniční dopravě, které se věnuje DSV Road, došlo dokonce kvůli ztrátě některých zákazníků k poklesu tržeb o deset procent na 1,6 miliardy, přesto čistý zisk této části vzrostl o 44 procent.

Šéf silničních aktivit Petr Chocholatý vysvětluje, že firma přepravila více zásilek a věnuje se ziskovějšímu byznysu.

2,5 mld. Kč

loni utržily české pobočky dánské logistické skupiny DSV. Meziročně jde o nepatrný pokles o půl promile, tedy fakticky o stagnaci.

"Nepoměřujeme růst firmy růstem tržeb, ale růstem počtu zásilek," popisuje. Těch firma loni přepravila 461 tisíc, tedy o 14 procent více. V průměru byly lukrativnější než v roce 2014, provozní zisk silniční dopravy vzrostl o 36 procent na 50 milionů korun.

Kvůli svému růstu i tlaku na co nejvyšší efektivitu otevírá DSV ve středu u Prahy novou centrálu a logistické centrum za půl miliar­dy korun. Rychlejší překládka umožní vydělávat i při současných cenách dopravy, které jsou nižší než v minulosti.

Dánská DSV, která globálně zaměstnává přes 40 tisíc lidí a má pobočky v 80 zemích světa, je jednou ze čtveřice největších logistických firem na českém trhu. V jejím oboru jí v Česku konkurují globální firmy Dachser, DB Schenker a DHL Supply Chain.

DSV v Česku roste i díky akvizicím. Od roku 2000 uskutečnila celkem čtyři. Mimo jiné pohltila bývalý Čechofracht, který koupila od společnosti AWT. Letos začleňovala české aktivity americké společnosti UTi, která se stala součástí dánské skupiny.

Chocholatý říká, že se DSV vlastně neustále mění s tím, jak se začleňují nové firmy. Ne vždy to proběhne zcela bez problémů. Například převzetí bývalého Čechofrachtu dostalo DSV Road v Česku v letech 2012 a 2013 do ztrát. Až následně se začaly projevovat synergie.

"Růst přes akvizice je pro nás typický. I bez toho bychom ale rostli rychleji než trh," říká Chocholatý. "Když roste ekonomika, rosteme také a vždycky je tu možnost růst rychleji než trh. Ten je příliš fragmentovaný," dodává s tím, že organický růst počtu zásilek je někde kolem pěti procent ročně.

V Česku působí příliš mnoho malých dopravců, ti ale nejsou schopni zajistit kompletní služby pro české exportéry, kteří pak stále častěji přechází k některé z velkých firem. Navíc podle Chocholatého nejsou menší dopravci schopni do potřebných skladů a technologií investovat tolik peněz.

%insert_attachment[59500990] priloha.html%

Roste i tlak zákazníků na spolehlivost dopravy. "Například situaci ve francouzském Calais hodnotíme denně na stupnici a podle toho upravujeme své plány," popisuje Chocholatý. Migrace firmě ztěžuje provoz i jinak. Zboží z kamionu, do kterého se dostal uprchlík, musí zpátky. "Takové zboží od nás nepřevezmou," popisuje.

Obor komplikují i minimální mzdy, které prosazuje několik evropských zemí. Řidič ČSAD Uherské Hradiště nedávno ve Francii dostal pokutu 150 eur za nízkou mzdu. I v DSV už si počítají, kolik je budou vyšší mzdy řidičů i byrokracie kolem toho stát. "Doufám, že to ještě někdo zvrátí, těžko se smiřuji s tím, že se v Evropě něco takového děje," říká Chocholatý.

V dalších letech se podle něj logistika zcela promění s tím, jak přijdou autonomní auta. "Může se stát, že trh ovládne technologická firma, jako je Uber, která dokáže autonomní auto zkoordinovat, nebo může mít výhodu ten, kdo je bude vlastnit," předpokládá Chocholatý.