Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii v září meziročně vzrostl o 7,2 procenta na téměř 1,46 milionu vozů. Je to nejlepší zářijový výsledek v historii sledování těchto údajů. Tempo růstu nicméně zpomalilo z deseti procent v předchozím měsíci. Vyplývá to z pátečních údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).
V prvních třech čtvrtletích letošního roku odbyt aut vzrostl o osm procent na 11,24 milionu.
V Číně roste prodej aut nejprudším tempem za tři a půl roku. Meziročně stoupl o čtvrtinu - čtěte ZDE
Růst prodeje aut v období od ledna do září zaznamenaly všechny velké evropské trhy. Například v Německu se odbyt zvýšil zhruba o šest procent, ve Španělsku o 11,5 procenta a v Itálii o více než 17 procent.
Mladoboleslavská Škoda Auto za první tři čtvrtletí zvýšila v EU prodej o 6,8 procenta na 481 263 vozů. V samotném září jí odbyt na unijním trhu meziročně vzrostl o 8,5 procenta na 59 938 aut.
Svaz dovozců automobilů již dříve oznámil, že prodej nových osobních aut v České republice vzrostl od ledna do září meziročně o téměř 21 procent na 171 010 vozů.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Podle analytika KPMG Jana Linharta je důležité, že roste všech pět hlavních trhů v Evropě, tedy Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko i Itálie. Nedaří se však všem stejně.
"Skupina Volkswagen snižuje svůj tržní podíl. Všechny její značky sice vykazují růst, ale tempo se zbytkem Evropy drží pouze Audi a Škoda. Naopak mateřský Volkswagen balancuje na hranici černé nuly. V září výrazně přibrzdila i skupina PSA, jiná francouzská značka Renault však oproti tomu vykazuje stále solidní růst," uvedl s tím, že po zbytek roku trh poroste jednociferným tempem, příští rok tempo zpomalí.
Oživením prochází podle ekonoma ČSOB Petra Dufka evropský trh s osobními automobily už od začátku roku 2013. Na trhu bylo možné vidět dva základní trendy, a sice nákupy nových firemních vozů v rámci pravidelné, leč mírně odložen obměny vozových parků podniků, který doprovází i oživení zájmu spotřebitelů o nová auta. Růstu nahrává i dlouhodobý pokles cen osobních automobilů, když v 17 zemích za posledních šest let ceny značně poklesly.