Prodej automobilů v Číně v září meziročně stoupl o více než 26 procent na 2,6 milionu vozů. Tempo jeho růstu tak bylo nejprudší za více než tři a půl roku. Vyplývá to z údajů, které ve středu zveřejnil čínský svaz výrobců automobilů (CAAM).

Za první tři čtvrtletí letošního roku odbyt automobilů v Číně podle údajů CAAM stoupl o více než 13 procent. Svaz ve středu zvýšil odhad celoročního tempa růstu prodeje na sedm procent z dříve předpokládaných šesti procent. Varoval však, že růst by mohl prudce zpomalit v případě, že vláda neprodlouží daňovou úlevu na malé automobily, která má vypršet na konci letošního roku.

Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Loni se poptávka po autech v Číně ocitla pod zvýšeným tlakem v důsledku zpomalování růstu tamní ekonomiky. Situace na trhu se však zlepšila, když Peking začátkem loňského října snížil daň z obratu u automobilů s objemem motoru do 1,6 litru.

V celém loňském roce tak prodej motorových vozidel v Číně nakonec vzrostl o téměř pět procent, ačkoli se během roku objevily obavy z prvního celoročního poklesu čínského automobilového trhu v tomto století. Loňský růst byl nicméně nejpomalejší od roku 2012.

Náměstek generálního tajemníka CAAM Š' Ťien-chua ve středu předpověděl, že pokud vláda daňovou úlevu na malé vozy neprodlouží, bude tempo růstu čínského automobilového trhu v příštím roce činit maximálně dvě procenta. V případě prodloužení úlevy podle něj nebude "žádný problém" dosáhnout růstu v rozsahu šesti až sedmi procent.