Výstavba dálnice D8 má už 15 let zpoždění. Nyní ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) připustil, že na stavbě se objevily další problémy s nestabilním podložím. Konkrétně jde o úsek nedaleko Prackovic nad Labem, který sousedí s úsekem, na němž se už v minulosti sesul svah. Ťok v úterý uvedl, že experti zaznamenali posun svahu nad dálnicí o několik milimetrů. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní svah u Prackovic zpevňuje štěrkem.

Pokud budou problémy ohrožovat dopravu, bude posunut termín otevření dálnice. Původně byl stanoven na 17. prosince, s tím Ťok podle svých slov stále počítá. "Stále počítám s otevřením dálnice 17. prosince tohoto roku, nicméně bych chtěl důrazně říct, že musí být všechno v pořádku. Pokud bychom si já a naši odborníci nebyli jistí, že to takhle dopadne, nebudeme bezhlavě plnit volební sliby. Nepustíme tam nikoho, pokud dálnice nebude spolehlivá," zdůraznil.

"Připravujeme technické řešení, abychom udělali vše pro to, abychom svah stabilizovali," uvedl ministr s tím, že jinak jsou však tunely dokončeny a vše je "stavebně připraveno".

"Geologové říkali, že dálnice je stabilizujícím prvkem v území, nicméně větru dešti neporučíme," dodal Ťok.

Viníkem je prý kamenolom

Podle ministerstva dopravy je viníkem závalu kamenolom v sousedství dálnice, který byl špatně zabezpečený. Ministerstvo si v minulosti nechalo vypracovat studii Ústavu struktury mechaniky hornin Akademie věd, která měla určit, kdo je viníkem sesuvu. Podle ředitele Ústavu Josefa Stemberka však nelze vinit pouze kamenolom.

"Příčinami vzniku sesuvu v červnu 2013 byly nadměrné srážky v kombinaci s přetížením kamenolomu a jeho nedostatečné odvodnění. Na druhou stranu však nebyla zohledněna rizika práce kamenolomu při přípravě výstavby dálnice. Kdyby byl dostatečně zajištěn zářez dálnice, zmíněný sesuv by na dálnici nedosáhl," vysvětlil Stemberk.

Samotný kamenolom si také nechal také zpracovat expertizu, která dospěla k závěru, že za sesuv nezodpovídá. Přesněji že k sesuvu došlo kvůli vydatným dešťům a nevhodné trase dálnice. Zejména proto, že prochází rizikovým územím, kde sesuvy hrozí.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Třetí posudek z Vysokého učení v Brně má pak bývalý majitel kamenolomu Josef Kačírek, který s dnešním vlastníkem vede různé obchodní spory. Tenhle posudek zjednodušeně říká, že je odpovědnost také na kamenolomu – firma prý na jeho hranu vyvezla stovky tun kamenné drtě. A ta podmáčený svah strhla.

Ministerstvo už avizovalo, že škodu bude vymáhat po kamenolomu. "Je to neuvěřitelná situace, a proto se budeme bránit. Dá se předpokládat, že u soudu to bude souboj posudků," odhaduje advokát kamenolomu Pavel Sedláček.

K sesuvu došlo někdy v noci ze 6. na 7. června 2013, kdy se utrhla masa půdy a kamení o ploše 400 krát 600 metrů a přeťala trasu rozestavěné dálnice mezi Úpořinami a Chotiměří u Lovosic.