Jsem spokojený s vývojem ekonomiky i se svým týmem. Vše souvisí se vším. Toto je letos již druhý veletrh, který je vyprodaný. Když se lépe daří, je v týmu i lepší nálada. Udělali jsme tlustou čáru, řekli jsme si, že jsme úspěšně překonali úskalí v době hospodářské recese a zahajujeme novou éru firmy pod novým vlastníkem. Nálada v týmu je velmi dobrá. Naši lidé jsou operativní a spolehliví a to je u veletržního byznysu základ. Když se něco řekne, tak se to prostě udělá.

Klient je pánem, to platí, alespoň teoreticky, všude. Ale v prostorách a v celém areálu Veletrhů Brno navíc panuje atmosféra, jaká se jinde nevidí - vstřícnost, snaha odhadnout dopředu přání klienta a vyjít mu vstříc. Jak se taková atmosféra buduje?

Heslo "zákazník náš pán" je součástí naší filozofie a je zabudováno v našem firemním poslání a kodexu. Ale letos to úplně neplatilo, neboť kvůli nedostatku lidských kapacit řemeslníků, montážníků - výstavářů v Česku i na Slovensku, jsme museli některé zajímavé zakázky dokonce odmítat.

Co vnímáte, když jdete mezi vystavovateli a vidíte ruch na stáncích? Co je leitmotivem vašeho myšlení?

Vidím, že veletrhy fungují. Lidé se potkávají, obchodují, konzultují. Vidí nové věci. O tom veletrh je. Vidíte, není tedy pravda, že internet veletrhy zahubí. Vnímám, že to co děláme, má smysl.

Veletrhy Brno změnily majitele - ovlivnilo to něco na chodu firmy?

Dovolím si připomenout, že město bylo majitelem již dříve, byť minoritním. Akcionáři nikdy do operativního řízení, tedy do řízení veletržních projektů nezasahovali, a ani jim to nepřísluší. Od toho je management. Akcionáře zajímají makročísla, hospodářské výsledky firmy. A ty jsou dobré. Zeštíhlelo vedení a také řečnický pult při zahájení, jak mnozí snad zaregistrovali.

Co jste změnili na provozu MSV?

Doufám, že návštěvníci i vystavovatelé si všimnou některých technických vylepšení, jako jsou nové červené koberce speciálně vyrobené v Itálii, nové moderní vstupní brány pavilonu Z a E, které dříve vypadaly jako vstupy do továrny. Zavedli jsme některá další zlepšení v obchodních procesech. Stále zlepšujeme v rámci možností.

Jako šéf veletržní firmy se již z povahy svojí činnosti potkáváte s vrcholnými politiky. Je to pro Vás příjemné?

Na svět politiků jsem zvyklý z diplomacie. Setkávám se s nimi průběžně celý rok nejen během veletrhu. Setkání s panem prezidentem, premiérem, vládními a ústavními činiteli, velvyslanci první dny veletrhu byla letos velmi příjemná, lidská a inspirativní. Neřešili jsme žádné krize či globální problémy. Občas píchnu do něčeho, co nás jako firmu zajímá či trápí. Například zákon o registru smluv, daňová neuznatelnost reprezentačních nákladů, kterých máme relativně hodně, nebo oslavy stého výročí založení Československa v roce 2018.

A jak to tedy vypadá s oslavami v roce 2018?

Vláda se přiklonila k zemským kulturním výstavám v hlavních městech. Ale výstaviště oslaví 90 let své existence, takže my určitě něco připravíme. Kancelář prezidenta má také svoje úvahy. Svoje úvahy má i město Brno a snad i kraj. Nějaké nápady přicházejí ze Slovenska, jako například pohled na vývoj ekonomiky přes "Made in Czecho-Slovakia". Něco domluvíme snad i s oborovými svazy a velkými firmami. Když to pospojujeme, může z toho být nová vize. V hlavě se mi honí již nový koncept, který musí trochu uzrát. A kultura se třeba pak i přidá.

K hitu letošního ročníku, k účasti Číny: expozice je velkolepá, říká se, že je to hlavně vaše osobní zásluha, jak samotná účast Číny, tak hlavně její rozsah. Jak se jedná řediteli veletrhu, jakkoli důležitého, z malé středoevropské země se zemí rozlohy a síly Číny?

Čína je jedna z mála zemí světa, která věnuje na veletržní prezentace v zahraničí velké rozpočty. Proto je pro nás zajímavá. Pro nás je to prostě obchodní případ. Na pozvání Číny jako partnerské země jsem pracoval snad pět let. Ještě loni jsem slyšel různé výmluvy, ale po vrcholových návštěvách se situace změnila a čínská vláda projekt účasti na MSV schválila. Byla to dosti vysoká diplomatická hra. Na propagaci MSV a BVV v Číně pracujeme dlouhodobě, jsme tam u příslušných institucí poměrně známí a MSV je bráno jako jeden z nejdůležitějších průmyslových veletrhů v Evropě, jako veletrh pro střední Evropu.

Co je zvláštního při jednání s čínskými partnery při přípravě takovéto rozsáhlé akce?

Systém jednání je poměrně komplikovaný. Máme mnoho partnerů, několik institucí a firem. Pro agendu, kterou u nás zastane jeden člověk, je určeno třeba pět lidí. Ti neustále všechno ověřují a prověřují. Takže se ty samé a i jednoduché dotazy neustále opakují a my nechápeme, proč se nás ptají stále na stejnou věc, kterou jsme si již dávno vysvětlili. Z mé japonské zkušenosti to velmi dobře znám. Horší je, že vše je na poslední chvíli a na poslední chvíli se zase všechno mění.

Kdybyste byl na chvíli všemocný, co byste přál sobě a co Veletrhům?

Přál bych si, aby se nám podařilo vrátit stavební veletrh do pořádné podoby, stejně tak veletrh automobilového průmyslu. To by nám moc pomohlo. Sobě bych přál, aby nám neradili lidé, kteří veletrhům a výstavišti nerozumí.