SCS - Smart Connected Solutions je nový produkt z dílny významného hráče na poli ERP systémů - společnosti Asseco Solutions. Nejde tentokrát o podnikový informační systém, ale o softwarové řešení, umožňující inteligentní servis a prediktivní údržbu. Tato revoluční služba ve smyslu Průmyslu 4.0 se české odborné veřejnosti představila při příležitosti Mezinárodního strojírenského veletrhu.

S pomocí SCS mohou firmy v přehledné podobě prediktivně sledovat celý svůj proces servisu a údržby - počínaje sběrem dat ze zařízení, přes plánování údržby, až po její provádění a dokumentaci s využitím mobilních zařízení. Společnosti mohou sledovat jak zařízení inteligentní, tak konvenční, budou-li osazena vhodnými snímači. Řešení SCS je určené nejen pro výrobce a servisy, ale i pro koncového zákazníka. Systém funguje i prostřednictvím aplikace na mobilních zařízeních.

"K vytvoření tohoto produktu nás inspirovali sami naši zákazníci," říká Jiří Hub, výkonný ředitel Asseco Solutions ČR. "Došla nám velmi logická skutečnost: odborníkem na konkrétní produkt je především sám jeho výrobce, a to i v případě, že výrobek je již používán u zákazníka. Výrobce přesně ví, na základě jakých detailů lze poznat, že u konkrétního stroje bude brzy nutné provést údržbu. Ať už je to nezvykle vysoká teplota, přílišné vibrace, nebo charakteristická kombinace určitých faktorů. Prostřednictvím systému SCS mohou nyní lidé z výrobních firem tyto vědomosti reálně využít a optimalizovat tak servis a údržbu pro své koncové zákazníky."

Systém SCS kombinuje hlavní funkce z oblastí řízení servisu, prediktivní údržby a servisu pro koncové zákazníky v jednom integrovaném systému a umožňuje tak plynulou výměnu dat na všech úrovních díky třem základním funkcionalitám: Inteligentní servis - pokrývá všechny provozní úrovně poskytování servisu. Průmysl 4.0 (přesněji podpora pro Průmysl 4.0) - umožňuje prediktivní plánování a provádění údržby. A poslední - Chytrý servis - umožňuje integrovat hardware, software a servis do jednoho balíčku.

"Využití pro SCS není pouze ve výrobě," konstatuje Jiří Hub. "Prediktivní údržbu lze využít i v mnoha odlišných oblastech, od automatu na kávu až po lidský organismus, tedy v medicíně. Ušetříme si tak problémy vyplývající z neznalosti fakt, ale šetříme i lidské kapacity, které by například neustále zbytečně kontrolovaly stav."

Samotná služba SCS běží v prostředí cloudu, komunikace mezi cloudem a koncovými zařízeními probíhá přes zabezpečené připojení. Různým uživatelským zařízením se SCS přizpůsobuje automaticky a je schopno se flexibilně přizpůsobit též různým koncovým zařízením, jako jsou stolní počítače, tablety či chytré telefony. Důležité je i jednoduché napojení na všechny běžně používané systémy ERP. Uživatel tak může nastavit, aby byla data ihned posílána do úloh back office, jako je například fakturace. Další výhodou SCS je ovládání řečí: integrací s mobilními asistenty, například Cortana nebo Siri, lze řešení SCS obsluhovat, aniž by se obsluha musela mobilních zařízení dotýkat. Zvláště při provádění servisních prací, kdy technik má obvykle plné ruce nástrojů, se to opravdu velmi hodí.

Co je prediktivní údržba

Prediktivní - předvídající na základě pozorování a zkušeností. V praxi jde o automatizovaný sběr informací ze zařízení (od řídicí jednotky, senzorů, čidel atd.) a dalších důležitých informací o provozu. Jejich vyhodnocováním lze zjistit (předvídat) blížící se kolizní stav a řešit jej formou údržby či opravy dříve, než k němu skutečně dojde. Neuplatňuje se jen v oblasti výroby, ale i v mnoha dalších odvětvích, kde je důležité předcházet výpadkům zařízení.