Nápad dramaturga Ondřeje Hučína oslavit 80 let spolupráce Kühnova dětského sboru a pražského Národního divadla operou Noemova potopa Benjamina Brittena byl jednoduše geniální.
Brittenova komorní opera se v tuzemsku prakticky nehraje, přestože je přímo reklamou na radost z hudby, která se dělá s nadhledem, vážností i humorem, ale je také průkazným výrazem překonaného mýtu o nemožnosti přirozeně poslouchat a cítit moderní hudbu 20. století.
A potom také v koncertním provedení, jaké v neděli nabídlo Národní divadlo, mají děti v Brittenově opeře nekonečný prostor k hudebnímu vyjádření, ať už v silných chorálových sborech nebo v orchestru přepestrých nástrojů, kterému dominovali malí, miniaturní violoncellisté, žáci Gymnázia a Hudební školy hlavního města Prahy.
Britten vystavěl svou operní miniaturu na středověkých hrách o potopě. Její kouzlo spočívá v autorově schopnosti přenést mírně subverzivního ducha hry do podmínek současnosti − udělat z vážného zábavu, v níž se ale vážnost nikdy úplně neztratí, nýbrž získává na důležitosti.
Opera Národního divadla se Brittenovým dílem Noemova potopa vydala do dětství lidstva



O vážných věcech − konci jedné smlouvy Hospodina s lidstvem a uzavření druhé, té poslední − se hraje a zpívá zároveň se vznešeným patosem, jakož i s odstupem a sebeironií.
Britten nezapře ironickou anglosaskou náturu, s níž se setkáváme už v Purcellově barokní hudbě a která neopouští britskou tradici ani u Brittena či jeho současníka Tippetta. Noemova Potopa se tak ze všeho nejvíc blíží divadelnímu kouzlu nestárnoucího chlapce Petra Pana, přičemž Noemova smlouva nového, očištěného lidstva s Bohem je pouze o něco silnější zvěst než Petrovo tajemství věčného dětství − kdyby britské úřady chtěly ukázat imigrantům, co je ona "britskost", mohly by jim klidně pustit Brittenovu Potopu.
Jistě by se dalo hovořit o dobrém výkonu Miloše Horáka v partu Noemově, o hašteřivé Kateřině Jalovcové coby Noemově ženě, ale o výkony jednotlivců tentokrát tolik nešlo. Podstatná byla viditelná a slyšitelná radost, s níž Noemova potopa za hudebního řízení Davida Švece vznikala a která se ve stydlivých pokusech o společný zpěv podle přání autora chvílemi přelila i do publika.
Benjamin Britten: Noemova potopa
Dirigent: David Švec
Režijní spolupráce: Magdalena Švecová
Sbormistr: Jiří Chvála
Národní divadlo Praha, premiéra 2. října
Také scénické provedení, při němž si režisérka Magdalena Švecová vystačila s minimem prostředků − se světly a dětskými těly −, bylo magické, a tedy v tom nejlepším slova smyslu dětské.
Z mála se v Národním divadle udělala velká potopa, tak jako se ze zdánlivého mála v Brittenově partituře rodí vlny působivé hudby. Pro děti − připomněl po představení Jiří Chvála, který Kühnův dětský sbor vede už padesát let − "to bude obrovský zážitek na celý život": být na jevišti Národního!
Ale jenom o děti nejde. Národní divadlo většinou patří dospělým. A také oni teď díky Brittenovi vědí, že dětství není nějaká dávná krajina za nepřekročitelnou zdí, nýbrž že je pořád někde kolem, někde v nás. Tak jako dětství lidstva z biblické potopy, kterou zhudebnil Benjamin Britten, téměř neslyšně, ale neustále šplouchá v našich hlavách.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist