Výrazný kus práce na hudebním díle Miloslava Kabeláče, někdy opomíjeného a přitom tak zásadního českého skladatele druhé poloviny 20. století, odvádí Symfonický orchestr Českého rozhlasu.

V pátek Supraphon na čtyřech discích vydal komplet Kabeláčových symfonií, které orchestr natočil pod taktovkou Marka Ivanoviče. A ve své 90. sezoně, která dnes začíná, se těleso bude Kabeláčovi věnovat ještě jednou − v únoru v pražském Rudolfinu zahraje devět z jeho miniatur, které Kabeláč v 60. letech zkomponoval pod názvem Zrcadlení.

To spojení dává smysl: Kabeláč v Českém rozhlase pracoval s přestávkou od roku 1932 do roku 1954. A také je to důkaz, že v Symfonickém orchestru Českého rozhlasu, známém pod zkratkou SOČR, se začínají dít věci.

Od loňska je jeho ředitelem Jakub Čížek, kdysi producent festivalu Pražský podzim a později pracovník OSA. A rovněž od loňska jako dramaturg orchestru působí Josef Třeštík, jenž studoval skladbu na HAMU, dále na londýnské Royal College of Music a sedm let byl hudebním redaktorem Českého rozhlasu Vltava.

K orchestru sice oba přišli už vloni, nynější sezona je ale první, kterou mohli vzhledem k dlouhodobému plánování výrazněji ovlivnit.

"Hlavní poslání SOČR je stejné, jaké bylo před devadesáti lety, tedy vytvářet hudbu pro Český rozhlas a jeho posluchače," připomíná ředitel Čížek. "To znamená uvádět a nahrávat hudbu, kterou přes rozhlasové vlny přineseme většímu publiku, než by se vešlo do koncertní síně," dodává.

Sympatickou cestou se orchestr vydal při přemýšlení nad tím, jak v nynější sezoně pojmout české autory. Třeba v případě Jaroslava Ježka, jehož zná publikum častěji jako autora jazzových skladeb a člena Osvobozeného divadla − jenže SOČR pod taktovkou Vladimíra Válka v dubnu uvede Ježkův méně známý Klavírní koncert.

V případě Svatopluka Havelky chce zase orchestr připomenout, že skladatel byl víc než autorem hudby k filmům jako Kdo chce zabít Jessii? či Marečku, podejte mi pero!.

"Jeho kompozice patří k tomu nejlepšímu v české symfonické hudbě druhé poloviny 20. století," říká dramaturg Třeštík a připomíná Havelkovu dvanáctiminutovou skladbu Hommage à Hieronymus Bosch z roku 1974. "Ukazuje, že Havelka držel krok s evropskou avantgardou své doby," dodává Třeštík o skladbě, kterou SOČR uvede 20. března v Rudolfinu.

Krok s dobou bude SOČR držet objednávkou díla současného skladatele: takzvanou vokální symfonii, svoji již šestou, nyní komponuje osmapadesátiletý skladatel Pavel Zemek Novák. Dílo na text svatého Františka z Assisi zazní ve světové premiéře 6. února s ženskou částí Pražského filharmonického sboru.

Pro změnu v české premiéře pak SOČR uvede Koncert pro klavír a orchestr Miroslava Srnky. Tedy jedenačtyřicetiletého českého autora, jehož skladby během poslední dekády soustavně uvádějí světové instituce − naposledy začátkem roku Srnkovu operu Severní pól zinscenovala Bavorská státní opera.

V Česku jako by ale Srnka byl dlouhodobě spíš na okraji. "Chtěli jsme jeho symfonickou hudbu představit v co nejlepším obsazení, proto jsme oslovili dirigenta Tomáše Netopila a anglického klavíristu Nicolase Hodgese, který tento koncert roku 2012 uvedl ve světové premiéře ve vídeňském Musikvereinu," říká dramaturg Třeštík o koncertu, jenž proběhne 19. prosince v Rudolfinu.

Významných okamžiků v sezoně SOČR bude dost. Patří k nim i listopadové vystoupení klavíristy Lukáše Vondráčka, jenž letos zvítězil v prestižní Soutěži královny Alžběty v Bruselu. Kromě toho SOČR přivítá rakouského barytonistu Markuse Werbu, jenž účinkuje v milánské La Scale či newyorské Metropolitní opeře, francouzského klavíristu Jeana-Efflama Bavouzeta či švédského pozounistu a skladatele Christiana Lindberga.

Ve studiu 1 v budově Českého rozhlasu, kde orchestr natáčí a odkud vysílá, začne nový komorní cyklus Tady žije SOČR. Jinde − v Obecním domě či ve Foru Karlín − bude těleso pokračovat v žánrových crossoverech s jazzem, etnickou hudbou a rockem.

Samostatnou kapitolu představuje hudba z Nového světa. Tematicky zapadá do takzvaného Amerického roku, tedy celoročního zaměření stanice Vltava na americkou kulturu. SOČR v sezoně postupně uvede jak skladby již nežijících Aarona Coplanda či Samuela Barbera, tak i americkou hudbu Bohuslava Martinů, či kompozici současného autora Johna Adamse. A například Druhou symfonii Leonarda Bernsteina přiletí zahrát český klavírista David Kalhous, jenž působí v New Yorku.