Tradičním firmám železničního průmyslu stačí tvrdit, že vlaky jsou zkrátka dopravou budoucnosti. Pak jsou ale inovátoři, kteří chtějí obor posunout ještě dál. Ti se ale na berlínském železničním veletrhu Innotrans, který je v Evropě největší svého druhu, krčí až daleko vzadu.

Na obrovském výstavišti mají prostor vyhrazeny v nejzapadlejším rohu. Mezi nimi americký Hyperloop, který chce cestující posílat v kapslích v tubusech, ve kterých bude podtlak. Aktivní firma už oslovuje radnice a o tubusech už přemýšlí i v Brně či Bratislavě.

Stánek vedle má ale ještě šílenější projekt. Vlastně to ani není firma – stojí za tím Nadace Waltera Bocka pro podporu technologického a sociálního pokroku pro obecné blaho. Tito nadšenci přišli na to, že je potřeba dostavět infrastrukturu pro přenos energie, aby se dostala hlavně z větrných elektráren na severu Německa. A že by kabely kvůli úspoře místa mohly vést nad dálnicemi. Kdyby se tyto konstrukce stavěly, chtějí je udělat ze supervodivých materiálů, které si vyžádají další technologie na chlazení. To vše už by byla taková stavba, že by se na ní daly postavit dvoje koleje pro údržbu. A proč to neudělat ještě pevnější a na konstrukci zespodu tedy těsně nad dálnici nezavěsit vlaky jedoucí na magnetickém polštáři?

Firma zatím jen shání investory, tvrdí, že vše je krásně a velmi rychle návratné, jen je třeba postavit tisíc kilometrů trati od Severního ke Středozemnímu moři. Na konstrukci by však kvůli hmotnosti nejezdily normální soupravy, ale jen relativně malé vláčky. V těch by byli buď pouze cestující, nebo cestující a jejich auta nebo náklad. Zástupci projektu mluví o tom, že by nabídli rychlou přepravu k moři dvousetkilometrovou rychlostí a cestující by si s sebou mohli vzít svůj vůz a lehnout si do postele nebo se kochat výhledem z visuté tratě.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Výhody jsou jasné, pomohou vyřešit energetický problém s transportem elektřiny z větrných elektráren a vybudují rychlou železniční dopravu. To vše bez nároku na zábor nové půdy. Projekt má ale "drobný" problém v tom, že je zcela nekompatibilní se zbytkem železniční sítě a nic takového nikde na světě nefunguje. Případný investor se tak musí připravit na to, že přenos energie by pravděpodobně zprovoznil výrazně dříve než zavěšenou železniční dopravu.