Krátce za sebou podruhé Češi uslyší slavný italský orchestr. Těleso nazvané Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia prvně přijelo před 16 měsíci, kdy debutovalo na festivalu Pražské jaro. Tuto sobotu završí festival Dvořákova Praha.

Lze čekat stejné ovace, jako když poprvé vyprodaný Obecní dům tleskal ostošest − zvlášť při bleskurychlém přídavku, předehře z Rossiniho poslední opery Vilém Tell.

"Orchestr už tu operu uvedl a nahrál, takže jsme se do ní uměli rychle vcítit," vzpomíná v rozhovoru pro HN dirigent Antonio Pappano.

Když se roku 2005 stal hudebním ředitelem tělesa, začal pracovat na tom, aby zvýšil jeho mezinárodní prestiž. Přestože má orchestr 108 let dlouhou historii a v minulosti jej dirigovali velikáni jako Mahler, Stravinskij, Toscanini nebo Furtwängler, v době Pappanova příchodu neměl valnou pověst. "Bylo málo turné, málo natáčení, tím pádem menší zájem veřejnosti. Dnes je turné i nahrávání dost," vysvětluje.

Přičemž orchestru se i s málem daří dělat hodně. Začátkem roku vycestoval do Jižní Ameriky, kde odehrál jen čtyři koncerty − dva v Buenos Aires, dva v São Paulu. "Nemusíme mít dvacet koncertů, aby to stálo za cestu," tvrdí Pappano. "Důležitá je kvalita."

Dokazuje to i současné turné, které začíná v Praze, ale sestává jen z pěti koncertů ve čtyřech městech. "Když pořádáte turné po střední Evropě, stačí navštívit Prahu a Vídeň," tvrdí dirigent.

Prestiž orchestru zvedlo natáčení s operními hvězdami Jonasem Kaufmannem či Annou Netrebkovou. Dirigent ale upozorňuje, že stejně podstatná je spolupráce se špičkovými sólisty. "Máme za sebou natáčení s houslistkou Janine Jansenovou nebo klavíristy Janem Lisieckim a mladou Italkou Beatricí Ranou," vyjmenovává.

Sobotní koncert v Rudolfinu začne předehrou z Rossiniho opery Popelka, po níž budou následovat dvě zásadní Čajkovského díla: Koncert pro housle a orchestr D dur s americkým sólistou Gilem Shahamem a Symfonie č. 5.