Peugeot dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější značky mezi českými zájemci o nová auta. Podle statistik Svazu dovozců aut (SDA) ale v posledních dvou měsících vypadl z nejlepší desítky žebříčku vytvořeného počtu prodaných nových vozů.

Česky hovořící italský ředitel značky v Česku Marco Venturini si z toho však vrásky nedělá. "Trochu jsme obchodně tlačili druhý kvartál. V dubnu, květnu a červnu se nám hodně dařilo. I teď v létě jsme s počtem objednávek spokojeni, ale bohužel jsme zatím nedostali z Francie tolik aut, kolik jsme potřebovali," popisuje.

"Na začátku roku jsme při sestavování rozpočtu nečekali, že zájem o některé naše modely bude tak veliký. Prodáváme více aut než loni, u některých až o čtyřicet procent. Týká se to hlavně malého SUV 2008, velký zájem je i o rodinnou 308 a dodávku Boxer. Ten prázdninový výsledek není problém obchodní, ale logistický," vysvětluje Venturini.

V průběžném pořadí roku 2016 patří Peugeotu stejně jako loni devátá příčka. Meziročně si však v prodejích polepšil o osmnáct procent, roste tedy rychleji než český trh. Značka ale pamatuje ještě lepší časy. V roce 2013 byla na českém trhu podle počtu prodaných aut číslem pět a v roce 2003 dvojkou hned za Škodou.

"Se současným umístěním spokojený nejsem. Chtěl bych být aspoň šestý. Druzí už asi nikdy nebudeme," říká Marco Venturini.

Co nejvyšší podíl na českém trhu však aktuálně není pro Peugeot nejdůležitějším parametrem. "Pamatuji časy, kdy se podíl na trhu získával za každou cenu. Nejen tady v Česku. Vzpomínám, když jsem pracoval v Miláně u Fiatu, jak jsme na sebe kvůli co nejvyššímu podílu registrovali poslední den v měsíci stovky aut. Tohle období už skončilo."

A skončilo také období extrémně nízkých cen Peugeotů na českém trhu. V roce 2013 stál nejlevnější Peugeot 307, tedy oblíbený rodinný vůz, necelých 270 tisíc korun. Aktuálně se jeho nástupce, "třistaosmička", prodává minimálně za 340 tisíc s výrazně nižšími slevami.

"Na slovo sleva už začínám být úplně alergický. Koupíte auto se slevou a ještě ten večer se začnete hryzat do polštáře, že jste mohli mít určitě slevu ještě vyšší a soused určitě koupil ještě lépe. Změnili jsme přístup k prodeji a klientům," tvrdí Venturini.

Místo co nejnižších cen Peugeot nyní zdůrazňuje například pětiletou záruku a bonusy pro ty, kteří prodejci nechají své starší auto na protiúčet, využijí značkového financování nebo si pořídí třetí Peugeot v řadě. Za pojmy "bonus" nebo "benefit" se přitom neskrývají pouze slevy. "Dostanete od nás třeba nabitou CCS kartu a budete tankovat na nás," vysvětluje Venturini.

Vyšší ceny nových aut podle něj umožňují také o něco lépe dýchat koncesionářům, tedy prodejcům aut. "Máme 40 koncesionářů a jen tři z nich zatím nepřestavěli své showroomy podle nejnovějších požadavků Peugeotu na design a vybavení prodejen. Když navštívíte jakéhokoliv dealera, uvidíte úplně jiné prostředí a přístup než v roce 2004, kdy jsme tady byli dvojkou na trhu," ujišťuje Venturini.

Prodej aut značek Peugeot, Citroën a DS v České republice už nemá na starosti jejich výrobce, tedy koncern PSA prostřednictvím dceřiné organizace. Od července přešel na švýcarskou firmu Emil Frey, která se tak stala výhradním importérem značek na tuzemský trh. Personální a organizační složení importérské organizace se však nezměnilo.

"Zákazník nic nepozná," ujišťuje Venturini. "S výrobcem samozřejmě nadále komunikujeme a v jeho pravomoci zůstane například cenotvorba a obchodní politika. Od nového majitele si slibujeme, že využijeme jeho silných stránek například v rychlejší distribuci náhradních dílů. A věříme, že společně dokážeme u Peugeotu vyjednat co nejlepší ceny při nákupu nových aut."

Pořadí značek na českém trhu s novými osobními auty
1. Škoda 54 801 12%
2. Volkswagen 17 236 5%
3. Hyundai 13 736 7%
4. Ford 9 769 -5%
5. Dacia 8 447 23%
6. Renault 6 284 25%
7. Kia 6 261 21%
8. Opel 5 758 -1%
9. Peugeot 5 692 18%
10. Seat 5 415 13%
Celkem 172 768 13%

Zdroj: SDA. Jde o počet registrací nových osobních aut a meziroční změnu v procentech.