Přesně před deseti lety to byla veliká sláva. Za přítomnosti několika spolkových ministrů i berlínského starosty Klause Wowereita byl 5. září 2006 položen základní kámen ke stavbě nového berlínského letiště, které ponese jméno bývalého kancléře Willyho Brandta.
Projekt v předpokládané hodnotě dvě miliardy eur měl být původně dokončen během roku 2011. Teď se mluví o roku 2018. Náklady mezitím stouply více než dvojnásobně na 5,4 miliardy eur.
Stavba letiště, kterou dostala na starost společnost FBB (podle názvu "Flughafen Berlin Brandenburg"), se v pořádkumilovném a jinak dobře hospodařícím Německu podle serveru Spiegel Online stala "symbolem politické naivity, plánovací bezradnosti a mrhání".
Úřadující primátor Berlína Klaus Wowereit při zahájení stavby hovořil o "šťasném dnu" Braniborska a Berlína. Stavba financovaná z veřejných zdrojů se zdárně rozběhla. V létě roku 2009 byla v plném proudu a zdálo se, že letiště přivítá první pasažéry v souladu s plánem.
Nekonečný seznam závad a nedodělků
Ale pak to začalo. V červnu 2010 se s termínem "šouplo" poprvé, neboť stavba se musela přizpůsobit novým, přísnějším bezpečnostním předpisům, která pro výstavbu letišť přijala Evropská unie. Navíc zkrachoval jeden z klíčových dodavatelů.
Pak již následoval jeden problém za druhým. Termín dokončení byl opět posunut v květnu 2012, dokonce čtyři týdny před plánovaným otevřením letiště. Na povrch náhle vypluly problémy s nedostatečným protipožárním zabezpečením. Ukázalo se také, že byly objednány příliš krátké eskalátory, nějak se "zapomnělo" na kabelové šachty, špatně se vysadily stromy kolem budovy...
Koncem roku 2013 bylo na seznamu přibližně 150 tisíc různých závad, větších i malých nedodělků. Přestože bylo opravdu co dělat, ruch na stavbě často zcela utichal, neboť chyběla potřebná povolení pro navazující operace a měnily se rozhodovací kompetence.
A také začali utíkat lidé, míra fluktuace na stavbě byla vysoká. Poté co byla dvakrát prodloužena lhůta dokončení, odstoupil v roce 2013 z funkce předsedy dozorčí rady společnosti FBB Klaus Wowereit.
V čele společnosti se začali střídat i ředitelé a termín dokončení se neustále měnil: V březnu 2013 byl odložen na říjen téhož roku, potom se mluvilo o konci roku 2014, začátku roku 2015 a nakonec o roce 2017. Ale to ještě není konec, neboť se opět diskutuje o novém datu.
Kolik letišť má Berlín
Berlín měl původně tři letiště – Tegel a Schönefeld, která nadále slouží, a Tempelhof, uzavřený v roce 2008. První dvě uvedená letiště provozuje společnost FBB, jež převezme i nové letiště Williho Brandta. Jakmile bude otevřeno, skončí vzdušný přístav Tegel.