Před čtyřmi lety si hlavní město nechalo vypracovat dopravní strategii i harmonogramy jednotlivých staveb. Dodnes ale nemá jasnou vizi, co se má dělat. A vedení Prahy už dva roky není například schopno říct, jak přesně bude pokračovat ve stavbě vnitřního městského okruhu − tedy pokračování Blanky.

Praha se domluvila na spolupráci s Pekingem a Šanghají. Města budou rozvíjet dopravní aplikaci či projekt metra bez řidiče - čtěte ZDE

A protože má město na svých účtech nevyužitých více než 10 miliard korun určených na investice, které nezvládá utrácet, rozhodla se náměstkyně pražské primátorky Eva Kislingerová (ANO), že Praha začne splácet své dluhy. "Rozhodla jsem se, že splatíme úvěr od Evropské investiční banky, který si Praha vzala na prodloužení trasy metra A," uvádí Kislingerová a slibuje si, že jednorázovým splacením osmimiliardového dluhu ušetří město téměř miliardu na úrocích.

Plánovaný krok ale vnáší rozkol do koalice, která se po půlročním bezvládí letos na jaře znovu slepila. Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) sice připouští, že se velké projekty zadrhly, ale že je stále dost těch, které jsou připravené − jen jim peníze přidělit. Navíc jsou potřeba. A prohlášení Kislingerové označuje za populismus. "Kdy s tím ANO přichází? Narychlo a měsíc před volbami," říká a poukazuje na to, že Kislingerová kandiduje v metropoli na senátorku.

Mimořádné jednání

◼ Kvůli nepřipravenosti staveb a neutraceným penězům chce opozice, vyjma ODS, po primátorce Krnáčové, aby svolala mimořádné zasedání zastupitelstva. Požadavek však náměstkyně Kislingerová odráží právě návrhem splácet dluhy.

◼ Pražskou koalici tvoří ANO, ČSSD a Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN). V opozici jsou ODS, piráti, KSČM a nezávislí.

"Já nejsem proti splácení dluhu. Ale lepší než splácet tyto peníze by bylo dát je do nyní už schválených projektů, které mají i stavební povolení, " míní Dolínek, podle něhož jsou i jiné možnosti. "Městské části mají stavební povolení na různé stavby za stamiliony a miliardy, kde se může hned začít stavět. Na to všechno se může přispět. To si pojďme říct, než začneme pronášet populistické: budeme splácet dluhy," dodává.

Podle Dolínka by se peníze taky daly přesunout na plánovanou stavbu metra D. Její příprava je pozastavena − mimo jiné proto, že se zadrhla jednání s majiteli pozemků. "Vědět, že mám dvě miliardy na výkup pozemků pro metro, hned se mi bude líp jednat s jejich vlastníky," říká. Až se přitom jeho stavba, která má přijít na 50 miliard, rozjede, zřejmě spolkne veškeré volné peníze města.

Hospodaření Prahy skončilo kvůli nízkým investicím v 1. pololetí přebytkem 7,3 miliardy korun.